Szkoła Podstawowa w Sędzinku

ul. Szkolna 9 64-552 Sędzinko 

tel./fax: (61) 29 18 804 

tel. kom. +48 605 834 480              

dyrektor@spsedzinko.szkolnastrona.pl

 

 

Inspektor ochrony danych -
Natalia Wielowiejska 
e-mail:  kontakt@rodo-leszno.com.pl

tel. +48 783-479-791

 

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 379710
  • Do końca roku: 234 dni
  • Do wakacji: 41 dni
1

Kartka z kalendarza

WYMAGANIA - JĘZYK POLSKI

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny

NOWE Słowa na start! klasa 4

 

 Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.

 

 

Numer i temat lekcji

Wymagania konieczne

(ocena dopuszczająca)

 

 

Uczeń:

Wymagania podstawowe

(ocena dostateczna)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz:

Wymagania rozszerzające

(ocena dobra)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:

Wymagania dopełniające

(ocena bardzo dobra)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz:

Wymagania wykraczające

(ocena celująca)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz:

2.

Rodzinne spotkania

• wymienia kolory znajdujące się na obrazie

• wymienia postaci występujące na obrazie

 

• prezentuje postacie przedstawione na obrazie

• określa czas i miejsce sytuacji przedstawionej na obrazie

 

• określa dominujące na obrazie kolory

• opisuje sytuację przedstawioną na obrazie

 

• opisuje pierwszy i drugi plan obrazu

• opowiada w kilku zdaniach o sytuacji przedstawionej na obrazie

• proponuje tematy rozmów postaci przedstawionych na obrazie

 

• określa nastrój obrazu i uzasadnia swoją wypowiedź

• opowiada o sposobach spędzania wolnego czasu ze swoją rodziną

• przedstawia własne zdanie na temat sytuacji sprzyjających zacieśnianiu więzi rodzinnych

3.

Witam w moim domu

• czyta wiersz głośno

• wymienia bohaterów wiersza

• nazywa wers i strofę

• odtwarza wiersz z pamięci

 

• czyta wiersz głośno, wyraźnie

• przedstawia bohaterów utworu

• wskazuje w tekście wiersza wers i strofę

• wygłasza wiersz z pamięci

• czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa

• określa temat wiersza

• określa dwie cechy gospodarza i dwie cechy gościa

• opowiada w 2–3 zdaniach o sytuacji przedstawionej w wierszu

• wygłasza z pamięci wiersz w odpowiednim tempie, z prawidłową dykcją

• czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację

• określa cechy gospodarza i cechy gościa

• opowiada w ciekawy sposób o sytuacji przedstawionej w wierszu

• deklamuje wiersz odpowiednio modulując głos i dokonując interpretacji głosowej

• prezentuje informacje o autorze wiersza

• określa zasady gościnności

• przedstawia w nietypowy sposób swój dom, domowników i ulubione przedmioty

4.

Co wiesz o swojej rodzinie?

• czyta głośno

• wymienia bohaterów utworu

• podejmuje próbę sporządzenia notatki w formie schematu

• czyta głośno i cicho

• przedstawia bohaterów utworu

• sporządza niepełną notatkę o bohaterze utworu w formie schematu

• czyta głośno, wyraźnie ,oraz cicho

• określa narratora

• opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze

• sporządza notatkę o bohaterze utworu w formie schematu

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację

• opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze

• sporządza notatkę o bohaterach utworu w formie schematów

• wyjaśnia, jak rozumie ostatnie wersy utworu

• prezentuje informacje o autorze

• wyjaśnia pojęcie drzewa genealogicznego

• prezentuje informacje o swojej rodzinie w formie drzewa genealogicznego

5.

Jak napisać kartkę z życzeniami lub pozdrowieniami?

• poprawnie zapisuje miejscowość i datę

• podejmuje próbę napisania życzeń lub pozdrowień

• poprawnie zapisuje adres

• redaguje życzenia lub pozdrowienia według wzoru

• stosuje zwroty do adresata

• redaguje życzenia lub pozdrowienia

• redaguje życzenia lub pozdrowienia odpowiednie do sytuacji i adresata

• wskazuje różnice między SMS-em a kartką pocztową

• stosuje emotikony

• redaguje poprawnie pod względem językowym, ortograficznymi kompozycyjnym kartkę pocztową z życzeniami lub pozdrowieniami w związku z określoną sytuacją

6.,7.

Co wiemy o głoskach, literach i sylabach?

• wymienia litery w kolejności alfabetycznej

• dzieli wyrazy na sylaby

• porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej

• poprawnie dzieli wyrazy na sylaby

• odróżnia głoski i litery

• określa liczbę liter i głosek w podanych wyrazach

• poprawnie przenosi wyrazy do następnej linii

• odróżnia samogłoski i spółgłoski

• bezbłędnie odróżnia samogłoski i spółgłoski

• korzysta ze słownika ortograficznego

• sprawnie korzysta ze słownika ortograficznego

• korzysta z katalogu bibliotecznego

8.

Jak korzystać ze słownika?

• wyszukuje wyrazy w słowniku języka polskiego i słowniku ortograficznym

 

• odczytuje definicje wyrazów w słowniku języka polskiego

 

• odczytuje skróty i oznaczenia słownikowe

• korzysta ze słownika ortograficznego

• podejmuje próby korzystania ze słownika języka polskiego

• korzysta ze słownika ortograficznego i słownika języka polskiego

• podejmuje próby korzystania z internetowych wersji słowników

• samodzielnie i sprawnie korzysta ze słownika ortograficznego i słownika języka polskiego

• korzysta z internetowych wersji słowników

9.

Jak się porozumiewamy?

• wskazuje nadawcę i odbiorcę komunikatu

• odczytuje najczęściej występujące znaki graficzne i symbole

• odróżnia komunikaty słowne, graficzne i dźwiękowe

• odczytuje znaki graficzne i symbole

• odczytuje informacje przekazywane za pomocą gestów i mimiki

• przekazuje określone informacje odpowiednimi gestami i mimiką

• projektuje znaki graficzne przekazujące określone informacje

• przekazuje i odczytuje podstawowe słowa w języku migowym

10.

Oznajmiam, pytam, rozkazuję…

• buduje zdania

• rozróżnia zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące

• buduje poprawnie proste zdania

• buduje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące

• buduje poprawnie zdania

• przekształca zdania oznajmujące w zdania pytające

• przekształca zdania rozkazujące tak, by wyrażały prośbę

• stosuje różne rodzaje zdań w zależności od zamierzonego celu

11.

O czym rozmawiali pani Kropka i pan Przecinek?

• wskazuje znaki interpunkcyjne: kropkę, pytajnik, wykrzyknik

• stosuje kropkę na końcu zdania

• stosuje znaki interpunkcyjne: kropkę, wykrzyknik, pytajnik

• poprawnie stosuje znaki interpunkcyjne: kropkę, wykrzyknik, pytajnik

• określa różnicę w treści zdania w zależności od zastosowanego znaku interpunkcyjnego: kropki, wykrzyknika, pytajnika

• redaguje krótki dialog złożony z różnych rodzajów zdań i poprawnie stosuje znaki interpunkcyjne

12.

List Karolka

• czyta głośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienia wydarzenia przedstawione w utworze

• czyta głośno i cicho

• przedstawia bohaterów utworu

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa narratora

• opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze

• określa2–3cechy bohatera

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację

• opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze

• określa cechy bohatera

• przedstawia swoją opinię o bohaterze i jego zachowaniu

• porównuje doświadczenia bohatera z własnymi

• samodzielnie formułuje zasady dobrego zachowania

• przedstawia pomysły na ciekawe spędzanie wolnego czasu

13-14.

Jak napisać list?

• poprawnie zapisuje miejscowość i datę

• wymienia elementy listu

• podejmuje próbę napisania listu

• stosuje zwrot do adresata

• redaguje list według wzoru

• stosuje zwroty do adresata

• stosuje zwroty grzecznościowe

• redaguje list do kolegi

• stosuje różne zwroty do adresata

• dzieli tekst na akapity

• redaguje list do określonego adresata na podany temat

• samodzielnie, zgodnie z wymogami tej formy wypowiedzi, redaguje poprawny i wyczerpujący list

15-16.

Do czego służy rzeczownik i przez co się odmienia?

• wskazuje rzeczowniki wśród innych części mowy

• podaje liczby, rodzaje i przypadki rzeczownika

• określa rodzaj rzeczownika

• odmienia rzeczownik przez liczby i przypadki

• stosuje rzeczowniki w odpowiednich formach

• określa przypadek i liczbę danego rzeczownika

• rozpoznaje rodzaj rzeczowników sprawiających trudności ,np. pomarańcza, kontrola, kafelek

• poprawnie używa różnych form rzeczowników sprawiających trudności, a w przypadku wątpliwości korzysta ze słownika

17.

Dlaczego pani Słowikowa płakała?

• czyta wiersz głośno

• wymienia bohaterów wiersza

• dzieli wiersz na wersy, strofy,

• wskazuje rymy, epitety

• odtwarza wiersz z pamięci

• czyta wiersz głośno, wyraźnie

• przedstawia bohaterów utworu

• wskazuje w tekście wiersza wers, strofę, rym

• wygłasza z pamięci wiersz

• czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa

• określa temat wiersza

• wypisuje z wiersza przykłady rymów

• określa2–3 cechy bohaterów wiersza

• opowiada w 2–3 zdaniach o sytuacji przedstawionej w wierszu

• wskazuje w tekście wiersza epitety

• wygłasza z pamięci wiersz w odpowiednim tempie, z prawidłową dykcją

• czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację

• określa cechy bohaterów wiersza

• opowiada w ciekawy sposób o sytuacji przedstawionej w wierszu

• proponuje własne epitety

• deklamuje wiersz ,odpowiednio modulując głos i dokonując interpretacji głosowej

• prezentuje informacje o autorze wiersza

• przedstawia własne propozycje nazw oryginalnych dań

18.

Dorośli i dzieci

• czyta głośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienia wydarzenia przedstawione w utworze

• czyta głośno i cicho

• przedstawia bohaterów utworu

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa narratora

• opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze

• określa2–3 cechy bohatera

• wyszukuje w słowniku języka polskiego znaczenie słowa rytuał

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację

• określa narratora

• opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze

• określa cechy bohatera

• przedstawia swoją opinię o bohaterze i jego zachowaniu

• porównuje doświadczenia bohatera z własnymi

• prezentuje informacje o autorze utworu

• sporządza notatkę o szkolnych albo rodzinnych rytuałach i wyjaśnia, czemu one służą

19.

„Wszystko jest poezją, każdy jest poetą”

• czyta wiersz głośno

• wymienia bohaterów wiersza

• rozpoznaje wersy, strofy, epitety

• czyta wiersz głośno, wyraźnie

• przedstawia bohaterów utworu

• wskazuje w tekście wiersza wers, strofę, epitet

• czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa

• określa temat wiersza

• przedstawia osobę mówiącą w wierszu

• określa kilka cech bohaterki utworu

• opowiada w 2–3 zdaniach o bohaterce utworu

• wskazuje w tekście wiersza epitety

• czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację

• określa cechy bohaterki utworu

• opowiada w ciekawy sposób o bohaterce wiersza

• określa nastrój utworu

• tworzy poetyckie określenia dla zjawisk przyrody przedstawionych na zdjęciach

20.

Kto się czubi, ten się lubi

• czyta głośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienia wydarzenia przedstawione w utworze

• czyta głośno i cicho

• przedstawia bohaterów utworu

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa osobę opowiadającą o przedstawionych wydarzeniach

• opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze

• określa2–3 cechy bohaterki

• wyszukuje w słowniku języka polskiego znaczenie słowa anagram

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację

• opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze

• określa cechy bohaterki

• przedstawia swoją opinię o bohaterce i jej zachowaniu

• porównuje doświadczenia bohaterki z własnymi

• opowiada w ciekawy sposób o swoich relacjach z rodzeństwem lub przyjaciółmi

• układa własne anagramy

21-23.

Znam zasady – piszę bezbłędnie!

• wymienia zasady ortograficzne pisowni ó  i u

• poprawnie zapisuje wyrazy zakończone na:-ów,-ówka, -ówna

• stosuje zasady ortograficzne pisowni ó i u

• tworzy formy pokrewne i poprawnie zapisuje wyrazy z ó wymiennym

• poprawnie zapisuje wyrazy zakończone na:-uj, -uje, -unek, -us,-usz, -uch, -ura, -ulec

• korzysta ze słownika ortograficznego

• poprawnie zapisuje wyrazy z  ó nie wymiennym

• samodzielnie i sprawnie korzysta ze słownika ortograficznego

• poprawnie zapisuje wszystkie wyrazy  z trudnością ortograficzną (pisownia ói u)

24-25. Podsumowanie wiadomości z rozdziału 1.

26. Wspólne zabawy

• wymienia kolory znajdujące się  na obrazie

• wymienia  postaci występujące na obrazie

• prezentuje postacie przedstawione na obrazie

• określa czas i miejsce sytuacji przedstawionej na obrazie

• określa  kolory dominujące  na obrazie

• określa źródło światła

• opisuje sytuację przedstawioną na obrazie

• opisuje pierwszy i drugi plan obrazu

• opowiada w kilku zdaniach o sytuacji przedstawionej na obrazie

• proponuje tematy rozmów postaci przedstawionych na obrazie

 

• określa nastrój obrazu i uczucia, jakie wywołuje , oraz uzasadnia swoją wypowiedź

• opowiada o innych sposobach spędzania wolnego czasu w gronie rówieśników

• omawia elementy sztuki plastycznej: plan, barwy, kompozycję, światło, ruch

27.

Na skrzydłach marzeń

• czyta wiersz głośno

• określa bohatera wiersza

• wyjaśnia, czym jest wers i epitet

• wyjaśnia, czym jest ożywienie

• czyta wiersz głośno, wyraźnie

• przedstawia  bohatera utworu

• wskazuje  w tekście wiersza wers i epitet

• rozpoznaje w tekście ożywienie

• czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa

• określa temat wiersza

• przedstawia osobę mówiącą  w wierszu

• określa kilka cech bohatera utworu

• opowiada w 2–3 zdaniach o bohaterze utworu

• wskazuje w tekście wiersza epitety

• wskazuje w tekście ożywienie

• czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację

• określa  cechy bohatera utworu

• opowiada w ciekawy sposób  o bohaterze wiersza i jego marzeniach

• określa nastrój utworu

• wskazuje w tekście ożywienie i wyjaśnia jego funkcję

• prezentuje  informacje o autorce wiersza

• wymyśla własne przykłady ożywienia

28.

Pierwszy dzień  w nowej szkole

• czyta  głośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienia wydarzenia przedstawione w utworze

• czyta głośno i cicho

• przedstawia  bohaterów utworu

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych  w utworze

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa osobę opowiadającą  o przedstawionych wydarzeniach

• opowiada  w kilku zdaniach  o wydarzeniach przedstawionych  w utworze

• określa2–3 cechy bohaterki

• przedstawia sytuację  ,w której znalazła się bohaterka

• przedstawia szkołę szwedzką

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempo  i intonację

• opowiada w ciekawy sposób  o wydarzeniach przedstawionych  w utworze

• określa cechy bohaterki

• wyraża  swoją opinię  o bohaterce, jej sytuacji  w nowej szkole  i uczuciach, jakich doświadczyła

• porównuje szkoły polską i szwedzką

• przygotowuje  w wybranej formie (plakat, film, prezentacja) interesujące informacje  o swojej szkole dla rówieśników  z innego kraju

29-30.

 

Miły, grzeczny, koleżeński…

• wskazuje przymiotniki wśród innych części mowy

• podaje  liczby, rodzaje  i przypadki przymiotnika

• odmienia przymiotnik przez liczby i przypadki

• wypisuje z tekstu rzeczowniki wraz  z określającym i je  przymiotnikami

• stosuje przymiotniki  w odpowiednich formach

• odróżnia przymiotniki w rodzaju męskoosobowymi niemęskoosobowym

• określa przypadek, rodzaj i liczbę danego przymiotnika

• określa rodzaj przymiotnika w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej

• w przypadku wątpliwości korzysta z odpowiedniego słownika

• opisuje szkolnego kolegę, używając przymiotników

31.

Wspólna praca w grupie

• czyta głośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienia wydarzenia przedstawione w utworze

• określa  narratora

• czyta głośno i cicho

• przedstawia  bohaterów utworu

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych  w utworze

• podaje nazwy określające  narratora uczestniczącego w wydarzeniach  i nieuczestniczącego  w wydarzeniach

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa narratora  w tekście utworu

• opowiada  w kilku zdaniach  o wydarzeniach przedstawionych  w utworze

• określa2–3 cechy bohaterów

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempo  i intonację

• opowiada w ciekawy sposób  o wydarzeniach przedstawionych  w utworze

• określa cechy bohaterów

• wyraża  swoją opinię  o bohaterach  i  ich zachowaniu

• porównuje doświadczenia bohaterów  z własnymi

• prezentuje własne zdanie na temat pracy  w grupie

• pracując w grupie,  ustala   zasady,  które powinny obowiązywać podczas wspólnego wykonywania zadań

32.

Czym jest dla mnie książka?

• czyta wiersz głośno

• określa  bohatera wiersza

• wie, czym jest wers, strofa

• podaje tytuł i autora swojej ulubionej książki

• czyta wiersz głośno, wyraźnie

• przedstawia  bohatera utworu

• wskazuje  w tekście wiersza wers i epitet

• wskazuje wers, który mówi o korzyściach płynących z czytania książek

• przedstawia w 2–3 zdaniach swoją ulubioną książkę

• czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa

• określa temat wiersza

• przedstawia osobę mówiącą  w wierszu

• wskazuje wersy, które mówią o korzyściach płynących z czytania książek

• wskazuje w tekście wiersza epitety

• wskazuje w tekście ożywienie

• prezentuje swoją ulubioną książkę

• czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację

• określa temat wiersza

• przedstawia korzyści płynące  z czytania książek

• wskazuje w tekście ożywienie i wyjaśnia jego funkcję

• wyjaśnia sformułowania książka – przyjaciółka, książka czeka

• prezentuje swoje ulubione książki

• wypowiada się na temat swoich doświadczeń czytelniczych

• pisze do gazetki szkolnej informacje  o książce, którą warto przeczytać

33.

Jak powstaje książka?

• wymienia osoby tworzące książki i wskazuje je na rysunku

• opisuje pracę poszczególnych osób tworzących książki

• określa cechy osób wykonujących zawody związane z tworzeniem książek

• opowiada w kilku zdaniach, jak powstaje książka

• opowiada w interesujący sposób, jak powstaje książka

• opisuje budowę książki, posługując się odpowiednim słownictwem (strona tytułowa, grzbiet książki itp.)

• samodzielnie wyszukuje informacje w różnych źródłach i przygotowuje prezentację przedstawiającą wybrany zawód związany z procesem powstawania książki

34-35.

Widziałeś Rysia czy rysia?

 

• wymienia zasady ortograficzne pisowni wielką literą imion, nazwisk, przydomków, pseudonimów, tytułów

• stosuje zasady ortograficzne pisowni wielką literą imion, nazwisk, przydomków, pseudonimów, tytułów

• poprawnie zapisuje imiona, nazwiska, przydomki, przezwiska, tytuły książek, filmów, programów, dzieł sztuki

• korzysta ze słownika ortograficznego

• poprawnie zapisuje tytuły książek, filmów, utworów, dzieł sztuki, programów radiowych i telewizyjnych, również ze spójnikami i przyimkami wewnątrz tytułu

• samodzielnie i sprawnie korzysta ze słownika ortograficznego

• zapisuje poprawnie wszystkie podane wyrazyz trudnościami ortograficznymi(pisownia wielką i małą literą)

36.

Cudzysłów i kursywa

• wskazuje cudzysłów i kursywę

• wymienia zastosowanie cudzysłowu i kursywy

• zapisuje tytuły utworów w cudzysłowach

• zapisuje  cytowane wypowiedzi  w cudzysłowach

• stosuje  kursywę  w tekście pisanym  na komputerze

• poprawnie zapisuje  e-mail do kolegi lub koleżanki na temat swoich ulubionych książek, filmów i programów TV

• posługuje się poprawnymi formami rzeczownika cudzysłów

37.

Dobry sposób na spędzanie wolnego czasu

 

• czyta wiersz głośno

• podaje nazwę formy spędzania wolnego czasu przedstawioną w wierszu

• określa, czym jest wers, strofa  i epitet

• czyta wiersz głośno, wyraźnie

• wypowiada się na temat formy spędzania wolnego czasu przedstawionej w utworze

• wskazuje  w tekście wiersza wers, strofę i epitet

• czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa

• określa temat wiersza

• opowiada w 2–3 zdaniach o tym, co dzieje się  w świecie opisanym  w książkach

• wskazuje w tekście wiersza epitety

• czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację

• przedstawia korzyści płynące  z czytania książek

• wyjaśnia, jak rozumie dwa ostatnie wersy wiersza W bibliotece znajdziesz…

• wypowiada się na temat swoich doświadczeń czytelniczych

• układa własne propozycje wyrazów  rymujących  się

38.

Co znajduje się  w bibliotece?

• wymienia, co znajduje się w księgozbiorze podręcznym

• określa, czym jest katalog biblioteczny

• wymienia zasady  zachowania się  w bibliotece

• wymienia rodzaje katalogów bibliotecznych

• przestrzega zasad  zachowania się  w bibliotece

• rozróżnia rodzaje katalogów bibliotecznych

• wybiera katalog  biblioteczny  odpowiedni w określonej sytuacji

• korzysta z katalogu bibliotecznego przy szukaniu  książek  i materiałów

• swobodnie korzysta  z katalogu bibliotecznego  i wyszukuje  potrzebne książki i materiały

39.

Jakie informacje odczytujesz z karty katalogowej?

• określa, czym jest karta katalogowa i wymienia  jej najważniejsze elementy

• wymienia elementy karty katalogowej

• odczytuje z karty katalogowej informacje o szukanej książce

• odnajduje w książce informacje potrzebne do przygotowania karty katalogowej

• znajduje wskazane informacje w karcie katalogu internetowego

• korzysta  z katalogu  internetowego

• swobodnie korzysta  z katalogu internetowego i wyszukuje  potrzebne  książki i materiały

40-41.

Jak sporządzić notatkę?

• określa, czym jest notatka i wymienia różne sposoby notowania

• odróżnia różne sposoby notowania

• notuje ważne informacje w formie krótkiego tekstu  i punktów

• wybiera z tekstu ważne informacje

• notuje ważne informacje w formie krótkiego tekstu, punktów, schematu, tabeli

• sporządza notatkę  w określonej formie

• wybiera sposób zanotowania ważnych informacji

• trafnie wybiera najlepszą formę notatki i samodzielnie ją redaguje,  zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi

• odczytuje skróty: wg, nr, np., ok., m.in., r., w .i posługuje się nim i w notatkach

42.

Anioł i szkolne zabawy

 

• czyta wiersz głośno

• wymienia bohaterów wiersza

• określa, czym jest wers, rym, epitet

• odtwarza wiersz  z pamięci

• czyta wiersz głośno, wyraźnie

• przedstawia bohaterów utworu

• wskazuje  w tekście wiersza wersy, rymy i epitet

• wygłasza  wiersz z pamięci

• czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa

• określa temat wiersza

• przedstawia osobę mówiącą  w wierszu

• określa kilka cech bohaterów utworu

• opowiada w 2–3 zdaniach o sytuacji przedstawionej w wierszu

• wygłasza z pamięci wiersz w odpowiednim tempie, z prawidłową dykcją

• czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację

• przedstawia bohaterów  utworu

• opisuje zachowanie  bohaterów utworu  i wyraża swoją opinię na ten temat

• wyjaśnia, jak rozumie komentarz anioła

• deklamuje wiersz, odpowiednio modulując głos i dokonując interpretacji głosowej

• omawia wyczerpująco sytuację przedstawioną  w wierszu i odwołuje się  do własnych doświadczeń

43.

Szkolne nieporozumienia

• czyta  głośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienia wydarzenia przedstawione w utworze

• definiuje pojęcie narratora

• czyta głośno i cicho

• przedstawia  bohaterów utworu

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych  w utworze

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa narratora  w tekście utworu

• opowiada  w kilku zdaniach  o wydarzeniach przedstawionych  w utworze

• określa2–3 cechy bohatera

• wyjaśnia, na czym polegało nieporozumienie

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempo  i intonację

• opowiada w ciekawy sposób  o wydarzeniach przedstawionych  w utworze

• określa cechy bohatera

• wyraża  swoją opinię  o bohaterze i jego zachowaniu

• porównuje doświadczenia bohatera  z własnymi

• prezentuje informacje o autorce utworu

• podaje przykłady innych  szkolnych  nieporozumień

44-45.

Pierwsze spotkanie  z lekturą „Akademia pana Kleksa”

• czyta  głośno i cicho

• wymienia bohaterów utworu

• wymienia  najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze

• czyta głośno i cicho

• przedstawia  bohaterów utworu

• wskazuje postacie  fantastyczne

• przedstawia miejsce  i czas wydarzeń

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych  w utworze

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa narratora utworu

• opowiada  w kilku zdaniach o  wydarzeniach przedstawionych  w utworze

• określa2–3 cechy głównego bohatera utworu

• określa  wydarzenia  i postacie  fantastyczne

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempo  i intonację

• opowiada w ciekawy sposób  o wydarzeniach przedstawionych  w utworze

• przedstawia bohaterów utworu

• określa cechy bohaterów  utworu

• wyraża  swoją opinię  o lekturze

• prezentuje informacje o autorze lektury i innych jego utworach

• pisze opowiadanie wywołane treścią lektury

• samodzielnie sporządza notatki

46.

Niezwykłe lekcje w Akademii pana Kleksa

• czyta głośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienia wydarzenia przedstawione w utworze

• wskazuje postacie fantastyczne

• czyta głośno i cicho

• przedstawia bohaterów utworu

• przedstawia miejsce i czas wydarzeń

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze

• wskazuje wydarzenia fantastyczne

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa narratora utworu

• opowiada w kilku zdaniach  o lekcjach  w Akademii pana Kleksa

• określa2–3 cechy pana Kleksa

• określa  wydarzenia, postacie  i przedmioty fantastyczne

• wypisuje wydarzenia fantastyczne

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempo  i intonację

• opowiada w ciekawy sposób  o wydarzeniach przedstawionych w utworze

• określa cechy pana Kleksa

• opowiada w ciekawy sposób o lekcjach w Akademii pana Kleksa

• redaguje notatkę  w punktach –plan dnia w Akademii pana Kleksa

• proponuje nietypowe przedmioty,  których lekcje mogłyby się odbywać  w szkole

• wyczerpująco wypowiada się  na temat wydarzeń przedstawionych  w tekście, odwołując się do znajomości całej lektury

47.

Jak opisać postać?

• definiuje  opis postaci  i wymienia jego najważniejsze elementy

• wymienia wyrazy opisujące wygląd postaci

• opisuje ustnie w 2–3 zdaniach wygląd  i zachowanie postacirzeczywistej

• podaje wyrazy  o znaczeniu przeciwstawnym

• redaguje według wzoru opis postaci rzeczywistej

• redaguje  opis postaci rzeczywistej

 

• stosuje odpowiednią kompozycjęw wypowiedzi pisemnej

• wydziela akapityw wypowiedzi pisemnej

• samodzielnie, zgodniez wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje poprawnyi wyczerpujący opis postaci, unikając powtórzeń

48.

Kłopotyz kolegami

 

• czytagłośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienia wydarzenia przedstawione w utworze

• definiuje pojęcie narratora

• czyta głośno,z podziałem na role

• przedstawiabohaterów utworu

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionychw utworze

• czyta głośno, wyraźnie, z podziałem na role

• określa narratoraw tekście utworu

• przedstawia miejscei czas wydarzeń

• opowiadaw kilku zdaniacho wydarzeniach przedstawionychw utworze

• określa2–3 cechy Pinokia

• czyta głośno,z podziałem na role,stosując odpowiednie tempoi intonację

• opowiada w ciekawy sposóbo wydarzeniach przedstawionychw utworze

• określa cechy bohaterówutworu

• wyrażaswoją opinięo bohaterachiich zachowaniu

• porównuje doświadczenia Pinokiaz własnymi

• prezentuje informacje o autorze lektury

• wyczerpująco wypowiada sięna temat wydarzeń przedstawionychw tekście, odwołując się do znajomości całej lektury

49-50. Podsumowanie wiadomości z rozdziału 2.

51.Poznajmy się!

• wymienia kolory znajdujące się na obrazie

• wymienia postacie występujące na obrazie

 

• prezentuje postacie przedstawione na obrazie (stroje, mimikę)

• określa czas i miejsce sytuacji przedstawionej na obrazie

• określa dominujące na obrazie kolory

• określa źródło światła

• opisuje sytuację przedstawioną na obrazie

• nazywa emocje, które mogą odczuwać chłopcy

• opisuje pierwszy i drugi plan obrazu

• opowiada w kilku zdaniach o sytuacji przedstawionej na obrazie

• proponuje, o czym mogą myśleć bohaterowie przedstawieni na obrazie

• określa nastrój obrazui uczucia, jakie wywołuje,orazuzasadnia swoją wypowiedź

• omawia elementy sztuki plastycznej: plan, barwy, kompozycję, światło, ruch

52.

Myślę, więc jestem

• czyta wiersz głośno

• określaosobę mówiącą w wierszu

• określa, czym jest wers, rym

• wyjaśnia, czym jest porównanie

• czyta wiersz głośno, wyraźnie

• przedstawia osobę mówiącąw wierszu

• przedstawia myśliosoby mówiącejw wierszu

• wskazujew tekście wiersza wersy, rymyi porównanie

• czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa

• określa temat wiersza

• określa kilka cech osoby mówiącejw wierszu

• opowiada w 2–3 zdaniach o swoich zainteresowaniach, ulubionych zajęciachi marzeniach

• wskazujew tekścieporównania

• czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację

• wskazuje w tekście wiersza porównaniai określa ichfunkcję

• opowiada o swoich zainteresowaniach, ulubionych zajęciach, planach imarzeniach

• wymyśla własne przykłady porównań

• rysujeilustracjędo wybranego fragmentu wiersza (przekład intersemiotyczny)

53-54.

Co jest potrzebne dzieciom?

 

• czytagłośno

• wymieniabohaterów utworu

• wymienia wydarzenia przedstawione w utworze

• wymienia2–3 życzenia dzieci

• czyta głośno,z podziałem na role

• przedstawiabohaterów utworu

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionychw utworze

• wymienia życzenia dzieci

• czyta głośno, wyraźnie, z podziałem na role

• określa narratorautworu

• przedstawia miejscei czas wydarzeń

• opowiadaw kilku zdaniacho wydarzeniach przedstawionychw utworze

• określa2–3 cechy Maciusia

• określa2–3 cechy dzieci

• ocenia postulaty dzieci

• sporządza notatkęw formie tabelina temat potrzeb dzieci

• czyta głośno,z podziałem na role,stosując odpowiednie tempoi intonację

• opowiada w ciekawy sposóbo wydarzeniach przedstawionychw utworze

• określa cechy bohaterówutworu

• wyrażaswoją opinięo bohaterachiocenia ich zachowanie

• proponuje własny postulat na sejm dziecięcy

• porównuje doświadczenia bohaterówz własnymi

• prezentuje informacje o autorze lektury

• wyczerpująco wypowiadasięna temat wydarzeń przedstawionychw tekście, odwołując się do znajomości całej lektury

• wyszukuje w internecie informacjeo prawach dziecka i sporządza na ten temat notatkę

55.

Jaką cechę ośmieszapoeta?

 

• czyta wiersz głośno

• określaosobę mówiącą w wierszu

• określa, czym jest wers, strofa, epitet

• odtwarza wierszz pamięci

 

• czyta wiersz głośno, wyraźnie

• przedstawia osobę mówiącąw wierszu

• wskazujew tekście wiersza wers, strofę, epitet

• wygłaszawiersz z pamięci

• czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa

• określa nastrój wiersza

• wymienia kilka cech osoby mówiącejw wierszu

• opowiada w 2–3 zdaniach o bohaterce utworu

• wskazuje w tekście wiersza epitety

• wygłasza z pamięci wiersz w odpowiednim tempie, z prawidłową dykcją

• czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację

• określa osobę mówiącą w wierszu

• określa cechy osoby mówiącej w wierszu

• opisuje zachowaniebohaterki utworui wyrażaswoją opinię na ten temat

• deklamuje wiersz, odpowiednio modulując głos i oddając nastrój utworu

• wyjaśnia, jaka jestróżnica między chwaleniema przechwalaniem

• wyjaśnia, jakimi osiągnięciami, wiedząi umiejętnościami warto się chwalić

56-58.

Prawie wszystkoo czasowniku

• wskazuje czasowniki wśród innych części mowy

• podajeliczby, rodzajei osoby czasownika

• wskazuje czasownikiw czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym

• określabezokolicznik jako nieosobową formę czasownika

• odmienia czasowniki przez liczby i osoby

• odróżnia czasownikiwczasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym

• rozpoznaje bezokolicznik

• stosuje czasownikiw odpowiednich formach

• określa osobę, liczbęi rodzaj czasownika

• odróżnia osobową formę czasownika od nieosobowej

• poprawnie stosuje czasownikiw różnych rodzajach

• tworzy poprawne formy trudnych czasowników

• określa osobę, rodzaji liczbę danego czasownika

• używa bezokolicznikóww wypowiedzi

• używa poprawnego sformułowania ubieram się w płaszcz

59-60.

Pisałem, piszę, będę pisał?

• wskazuje czasownikiw czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym

• podajeliczby, rodzajei osoby czasownika

• określa rodzaj męskoosobowyi niemęskoosobowy czasownika w czasie przeszłym

• odróżnia czasownikiw czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym

• odmienia czasownikiw czasie przeszłym przez osoby, liczby i rodzaje

• określa rodzaj czasownika w czasie przeszłym w liczbie pojedynczeji mnogiej

• wskazuje czasownikiw rodzajumęskoosobowymi niemęskoosobowym

• stosujeczasownikiw czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym

• odmienia czasownikiw czasie przyszłymw formie prosteji złożonej

• odróżnia rodzajmęskoosobowyi niemęskoosobowy czasowników w czasie przeszłym

• przekształca teksty pisane w czasie teraźniejszym na teksty pisanew czasie przeszłym lubprzyszłym

• stosuje formy prostąi złożonączasowników w czasie przyszłym

• odróżniaw formach osobowych czasownikówformęzłożoną czasu przyszłegoz bezokolicznikiemod formy złożonej z dwóch czasowników

61-62.

Pierwsze spotkaniez lekturą „Mikołajek”

• czytagłośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienianajważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze

• czyta głośno i cicho

• przedstawiabohaterów utworu

• przedstawia miejscei czas wydarzeń

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionychw utworze

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa narratora utworu

• opowiadaw kilku zdaniachowydarzeniach przedstawionychw utworze

• określa2–3 cechy głównego bohatera utworu

• wyszukuje w lekturze określoneinformacje

• wyrażaw 2–3 zdaniach swoją opinięo lekturze

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempoi intonację

• opowiada w ciekawy sposóbo wydarzeniach przedstawionychw utworze

• przedstawia bohaterów utworu

• wyrażaswoją opinięo bohaterachiich zachowaniu

• porównuje doświadczenia bohaterówz własnymi

• wyszukuje w lekturze określoneinformacjei sporządzaz nich notatki

• wyrażaswoją opinięo lekturze

• prezentuje informacje o autorach lektury

• redaguje twórcze opowiadanie związanez treścią utworu, np.o zabawnej historii, która wydarzyła się w szkole

63.

Ludeczka da się lubić?!

• czytagłośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienianajważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze

• podaje nazwę opowiadania

• czyta głośno i cicho

• przedstawiabohaterów utworu

• przedstawia miejscei czas wydarzeń

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionychw utworze

• wymienia charakterystyczne cechy opowiadania

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa narratora utworu

• opowiadaw kilku zdaniachowydarzeniach przedstawionychw utworze

• określa2–3 cechy głównego bohatera utworu

• określa2–3 cechybohaterkiutworu

• porównujedoświadczenia bohaterówz własnymi

• wskazuje w tekściedwie charakterystyczne cechy opowiadania

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempoi intonację

• opowiada w ciekawy sposóbo wydarzeniach przedstawionychw utworze

• określa cechy bohaterówutworu

• wyrażaswoją opinięo bohaterachiich zachowaniu

• wskazuje w tekściecharakterystyczne cechy opowiadania

• wypowiada się w sposób wyczerpujący na temat wydarzeń przedstawionychw tekście, odwołując się do znajomości całej lektury

64.

Dobry sposóbna przezwiska

• czyta wiersz głośno

• określa, czym jest podmiot liryczny w wierszu

• określa, czym jest wers i strofa

• wyjaśnia, czym jest wyraz bliskoznaczny

• czyta wiersz głośno, wyraźnie

• przedstawia podmiot liryczny w wierszu

• wskazujew tekście wiersza wers i strofę

• wskazuje wyrazybliskoznaczne

• czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa

• określa temat wiersza

• określa nastrój wiersza

• określa osobę mówiącą w wierszu

• wymienia kilka cech bohaterki wiersza

• opowiada w 2–3 zdaniach o bohaterce utworu

• dobiera wyrazy bliskoznaczne

• czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację

• opisuje zachowaniebohaterki utworui wyrażaswoją opinię na ten temat

• porównuje doświadczenia bohaterkiz własnymi

• wyjaśnia, jaka jestróżnica między przezwiskiema przydomkiem

• pracując w grupie, wymyśla ciekawei zabawne przydomki odnoszące się do zaletoraz mocnych stron kolegówi koleżanek

65.

Jak korzystać ze słownika wyrazów bliskoznacznych?

• wyszukuje wyrazyw słowniku wyrazów bliskoznacznych

• odczytuje wyrazy bliskoznaczne w słowniku synonimów

• odczytuje skrótyi oznaczenia słownikowe

• korzystazesłownika synonimów

• trafnie dobiera wyrazy bliskoznaczne

• podejmuje próby korzystaniaz internetowych wersji słownika

• samodzielniei sprawnie korzysta ze słownika synonimów

66.

Nie wszyscy muszą być jednakowi

• czytagłośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienianajważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze

• określa, czym jest opowiadanie

• czyta głośno i cicho

• przedstawiabohaterów utworu

• przedstawia miejscei czas wydarzeń

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionychw utworze

• wymienia charakterystyczne cechy opowiadania

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa narratora utworu

• opowiadaw kilku zdaniachowydarzeniach przedstawionychw utworze

• określa2–3 cechy głównego bohatera utworu

• wskazuje w tekściedwie charakterystyczne cechy opowiadania

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempoi intonację

• opowiada w ciekawy sposóbo wydarzeniach przedstawionychw utworze

• określa cechy bohaterówutworui ich relacje

• wyrażaswoją opinięo bohaterachiich zachowaniu

• wskazuje w tekściecharakterystyczne cechy opowiadania

• wypowiada się w wyczerpujący sposób na temat wydarzeń przedstawionychw tekście i wyjaśnia, jak rozumie słowa: Nie wszyscy muszą być jednakowi

 

67-69. Każdy z nas potrafi zrozumieć zasady ortografii!

• wymienia zasady ortograficzne pisownirzi ż

poprawnie zapisuje wyrazy zakończone na:-arz, -erz, -mistrz, -mierz

• stosuje zasady ortograficzne pisownirzi ż

• poprawnie zapisuje wyrazy z ż po l, ł, r, n

• tworzy formy pokrewne i poprawnie zapisuje wyrazy z rz i ż wymiennym

• korzysta ze słownika ortograficznego

• poprawnie zapisuje wyjątki w pisowni rz po spółgłoskach

• poprawnie zapisujewyrazy z rzi żniewymiennym

• zapisujepoprawnie wszystkie podane wyrazy z trudnościami ortograficznymi(pisownia rz i ż)

• samodzielniei sprawnie korzystaze słownika ortograficznego

70-72.

Niezwykle cenne stare tenisówki

• czytagłośno

• wymienia bohaterów utworu

• wymienianajważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze

• czyta głośno i cicho

• przedstawiabohaterów utworu

• przedstawia miejscei czas wydarzeń

• formułuje2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionychw utworze

• czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho

• określa narratora utworu

• opowiadaw kilku zdaniachowydarzeniach przedstawionychw utworze

• określa2–3 cechy głównego bohatera utworu

• czyta głośno, stosując odpowiednie tempoi intonację

• opowiada w ciekawy sposóbo wydarzeniach przedstawionychw utworze

• określa cechy bohaterówutworui ich relacje

• wyrażaswoją opinięo bohaterachiich zachowaniu

• por