OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA STOSUNKÓW PRZESTRZENNYCH
|
Znakomicie
|
Bardzo dobrze
|
Dobrze
|
Przeciętnie
|
Słabo
|
Niezadowalająco
|
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:
świetnie orientuje się w przestrzeni.
|
- Bezbłędnie określa
i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób.
- Poprawnie określa
i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób.
- Na ogół poprawnie określa i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób.
- Nie zawsze poprawnie określa i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób.
- Niepoprawnie określa
i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób.
- Bezbłędnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów.
- Poprawnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów.
- Na ogół poprawnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów.
- Nie zawsze poprawnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów.
- Niepoprawnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów.
- Bezbłędnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
- Poprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
- Na ogół poprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
- Nie zawsze poprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
- Niepoprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA LICZB I ICH WŁASNOŚCI ORAZ POSŁUGIWANIA SIĘ LICZBAMI I CZYTANIA TEKSTÓW MATEMATYCZNYCH
|
Znakomicie
|
Bardzo dobrze
|
Dobrze
|
Przeciętnie
|
Słabo
|
Niezadowalająco
|
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:
- Biegle liczy kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100
i setkami w zakresie 1000, tysiącami w zakresie miliona.
- Sprawnie zapisuje
i odczytuje liczby w zakresie miliona, porównuje dowolne dwie liczby słownie i z użyciem znaków.
- Bezbłędnie i sprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 1000 (bez algorytmów działań pisemnych).
- Samodzielnie rozwiązuje złożone zadania tekstowe,
w tym na porównywanie różnicowe, równania z niewiadomą w postaci okienka.
- Stosuje własne strategie liczenia
w czasie wykonywania obliczeń i rozwiazywania zadań.
- Wyróżnia się myśleniem matematycznym i logicznym podczas tworzenia łamigłówek matematycznych.
- W pełni wykorzystuje własną aktywność artystyczną, techniczną i konstrukcyjną.
- Wykorzystuje nabyte wiadomości i umiejętności do rozwiązywania problemów
i działań twórczych.
- Dba o własny rozwój i tworzy indywidualne strategie uczenia się.
- Sprawnie liczy kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100
i setkami w zakresie 1000, tysiącami w zakresie miliona.
- Poprawnie liczy kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100
i setkami w zakresie 1000, tysiącami w zakresie miliona.
- Stara się poprawnie liczyć kolejno (w przód
i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami w zakresie 1000, tysiącami w zakresie miliona.
- Popełnia błędy w liczeniu kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100
i setkami w zakresie 1000, tysiącami w zakresie miliona.
- Błędnie liczy kolejno
(w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami w zakresie 1000, tysiącami w zakresie miliona.
- Bezbłędnie zapisuje
i odczytuje liczby w zakresie 1000, oraz wybrane liczby do miliona, porównuje dowolne dwie liczby słownie i z użyciem znaków.
- Poprawnie zapisuje
i odczytuje liczby w zakresie 1000, oraz wybrane liczby do miliona, porównuje dowolne dwie liczby słownie i z użyciem znaków.
- Z pomocą zapisuje i odczytuje liczby w zakresie 1000, oraz wybrane liczby do miliona, porównuje dowolne dwie liczby słownie i z użyciem znaków, czasami popełnia błędy.
- Ma trudności w zapisywaniu i odczytywaniu liczb w zakresie 1000, oraz wybranych liczb do miliona, słabo porównuje dowolne dwie liczby słownie i z użyciem znaków, popełnia błędy.
- Nie potrafi zapisywać
i odczytywać liczb w zakresie 1000, oraz wybranych liczb do miliona, porównywać dowolnych dwóch liczb słownie i z użyciem znaków.
- Samodzielnie i sprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych).
- Poprawnie i samodzielnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych).
- Popełnia błędy w dodawaniu i odejmowaniu liczb w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych).
- Często popełnia błędy
w dodawaniu i odejmowaniu liczb w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych).
- Nie radzi sobie w dodawaniu i odejmowaniu liczb w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych).
- Sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania, podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia, sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.
- Sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania, podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia, sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.
- W sprawdzaniu wyniku odejmowania za pomocą dodawania nie zawsze poprawnie podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia, nie zawsze sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.
- W sprawdzaniu wyniku odejmowania za pomocą dodawania błędnie podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia, błędnie sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.
- W sprawdzaniu wyniku odejmowania za pomocą dodawania, w dodawaniu z pamięci iloczynów w zakresie tabliczki mnożenia, nie sprawdza wyniku dzielenia za pomocą mnożenia.
- Bezbłędnie mnoży
w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20.
- Poprawnie mnoży
w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20.
- Mnoży w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20.
- Z błędami mnoży w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20.
- Nie mnoży w pamięci przez 10 liczb mniejszych od 20.
- Bezbłędnie dodaje
w pamięci do podanej liczby liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100.
- Poprawnie dodaje
w pamięci do podanej liczby w pamięci liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100.
- Nie zawsze poprawnie dodaje w pamięci do podanej liczby w liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100.
- Z błędami dodaje w pamięci do podanej liczby liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100.
- Nie dodaje w pamięci do podanej liczby
w liczby 100 oraz wielokrotności 10 i 100.
- Samodzielnie rozwiązuje zadania tekstowe w tym na porównywanie różnicowe, równania
z niewiadomą w postaci okienka.
- Rozwiązuje jednodziałaniowe zadania tekstowe,
w tym na porównywanie różnicowe, równania z niewiadomą w postaci okienka.
- Nie zawsze poprawnie rozwiązuje jednodziałaniowe zadania tekstowe, w tym na porównywanie różnicowe, równania
z niewiadomą w postaci okienka.
- Rzadko rozwiązuje jednodziałaniowe zadania tekstowe, w tym na porównywanie różnicowe, równania z niewiadomą
w postaci okienka.
- Nie rozwiązuje jednodziałaniowych zadań tekstowych w tym na porównywanie różnicowe, równania
z niewiadomą w postaci okienka.
- Samodzielnie analizuje i rozwiązuje złożone zadania tekstowe według własnej strategii.
- Analizuje i rozwiązuje złożone zadania tekstowe, poszukuje własnej strategii.
- Stara się analizować
i rozwiązywać proste zadania tekstowe według własnej strategii.
- Z pomocą stara się analizować i rozwiązywać proste zadania tekstowe.
- Nie rozwiązuje prostych zadań tekstowych.
- Zawsze wykorzystuje własną aktywność artystyczną, techniczną i konstrukcyjną.
- Wykorzystuje własną aktywność artystyczną, techniczną i konstrukcyjną.
- Nie zawsze wykorzystuje własną aktywność artystyczną, techniczną
i konstrukcyjną.
- Na ogół nie wykorzystuje własnej aktywności artystycznej, technicznej
i konstrukcyjnej.
- Nie potrafi wykorzystać własnej aktywności artystycznej, technicznej i konstrukcyjnej.
- Wybrane działania samodzielnie realizuje za pomocą prostych aplikacji komputerowych.
- Wybrane działania realizuje za pomocą prostych aplikacji komputerowych.
- Wybrane działania nie zawsze potrafi realizować za pomocą prostych aplikacji komputerowych.
- Na ogół nie realizuje wybranych działań za pomocą prostych aplikacji komputerowych.
- Nie potrafi realizować działań za pomocą prostych aplikacji komputerowych.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA POJĘĆ GEOMETRYCZNYCH
|
Znakomicie
|
Bardzo dobrze
|
Dobrze
|
Przeciętnie
|
Słabo
|
Niezadowalająco
|
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:
- · Wykorzystuje sieć kwadratową do rysowania figur geometrycznych w sytuacji problemowej.
- · Samodzielnie stosuje własne strategie obliczania obwodów figur geometrycznych.
- · Wykonuje rysunki symetryczne własnego pomysłu.
- Bezbłędnie rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone
w różny sposób, rysuje odcinki o podanej długości, oblicza obwody poznanych figur w cm, rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu, dorysowuje drugą połowę figury symetrycznej, kontynuuje regularność w motywach.
- Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone w różny sposób, rysuje odcinki o podanej długości, oblicza obwody poznanych figur w cm, rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu, dorysowuje drugą połowę figury symetrycznej, kontynuuje regularność w prostych motywach.
- Stara się rozpoznawać i nazywać figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone
w różny sposób, rysować odcinki o podanej długości, popełnia błędy w obliczaniu obwodów poznanych figur w cm, rysowaniu figur w powiększeniu, pomniejszeniu, nie zawsze dorysowuje drugą połowę figury symetrycznej i kontynuuje regularność.
- Błędnie rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone
w różny sposób, rysuje odcinki o podanej długości. Tylko z pomocą nauczyciela oblicza obwody poznanych figur w cm, rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu, dorysowuje drugą połowę figury symetrycznej i kontynuuje regularność w prostych motywach.
- Błędnie rozpoznaje
i nazywa figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone w różny sposób, rysuje odcinki o podanej długości. Nie oblicza nawet z pomocą nauczyciela obwodów poznanych figur w cm, nie rysuje figur w powiększeniu i pomniejszeniu, nie dorysowuje drugiej połowy figury symetrycznej.
- Bezbłędnie mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje wyniki pomiarów, posługuje się jednostkami długości – km, m, cm, mm, posługuje się jednostkami dwumianowanymi.
- Dobrze mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje wyniki pomiarów, posługuje się jednostkami długości– km, m, cm, mm, posługuje się jednostkami dwumianowanymi.
- Na ogół poprawnie mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje wyniki pomiarów, posługuje się jednostkami długości –km, m, cm, mm, posługuje się jednostkami dwumianowanymi
w prostych motywach.
- Niedokładnie mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje błędne wyniki pomiarów, z problemami posługuje się jednostkami długości – km, m, cm, mm, z błędami posługuje się jednostkami dwumianowanymi.
- Nie mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje błędne wyniki pomiarów, nie posługuje się jednostkami długości – km, m, cm, mm, nie posługuje się jednostkami dwumianowanymi.
- Mierzy i oblicza obwody figur geometrycznych w sytuacji typowej i nietypowej.
- Mierzy i oblicza obwody figur geometrycznych w sytuacji typowej.
- Na ogół mierzy i oblicza obwody figur geometrycznych w sytuacji typowej.
- Z pomocą mierzy i oblicza obwody figur geometrycznych w sytuacji typowej.
- Nie mierzy i nie oblicza obwodów figur geometrycznych w sytuacji typowej.
- Bezbłędnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym,
w sztuce użytkowej.
- Dostrzega symetrię
w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej.
- Przeważnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej.
- Z pomocą dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej.
- Z trudnością dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE STOSOWANIA MATEMATYKI W SYTUACJACH ŻYCIOWYCH
|
Znakomicie
|
Bardzo dobrze
|
Dobrze
|
Przeciętnie
|
Słabo
|
Niezadowalająco
|
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:
- Sprawnie i dokładnie wykonuje obliczenia pieniężne, wykorzystuje je
w sytuacjach praktycznych, mierzy i zapisuje wynik pomiaru, posługując się jednostkami mm, cm, m, wykonuje obliczenia dotyczące tych miar, używa pojęcia km w sytuacjach życiowych.
- Sprawnie i dokładnie waży przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, wykonuje obliczenia, używając tych miar, odmierza płyny różnymi miarkami, używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytuje temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi.
- Bezbłędnie odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII, zapisuje daty, porządkuje je chronologicznie, wykonuje obliczenia kalendarzowe
w sytuacjach życiowych.
- Biegle odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, wykonuje obliczenia zegarowe (pełne godziny).
- Z powodzeniem przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
- Bezbłędnie i dokładnie wykonuje obliczenia pieniężne, wykorzystuje je w sytuacjach praktycznych, mierzy
i zapisuje wynik pomiaru posługując się jednostkami mm, cm, m, wykonuje obliczenia dotyczące tych miar, używa pojęcia km w sytuacjach życiowych.
- Dobrze wykonuje obliczenia pieniężne, wykorzystuje je sytuacjach praktycznych, mierzy i zapisuje wynik pomiaru, posługując się jednostkami mm, cm, m, wykonuje obliczenia dotyczące tych miar, używa pojęcia km w sytuacjach życiowych.
- Nie zawsze dobrze wykonuje obliczenia pieniężne, stara się wykorzystywać je w sytuacjach praktycznych, przeważnie mierzy
i zapisuje wynik pomiaru, posługując się jednostkami mm, cm, m, nie zawsze dobrze wykonuje obliczenia dotyczące tych miar i używa pojęcia km w sytuacjach życiowych.
- Zazwyczaj ma trudności
w wykonywaniu obliczeń pieniężnych, w wykorzystywaniu ich w sytuacjach praktycznych, Popełnia błędy w mierzeniu i zapisywaniu wyniku pomiaru, posługując się jednostkami mm, cm, m. Z pomocą nauczyciela wykonuje obliczenia dotyczące tych miar i używa pojęcia km w sytuacjach życiowych.
- Nie potrafi wykonywać obliczeń pieniężnych
i nie wykorzystuje ich w sytuacjach praktycznych. Nie radzi sobie z mierzeniem i zapisywaniem wyniku pomiaru, nie posługuje się jednostkami mm, cm, m. Nie potrafi wykonywać obliczeń dotyczących tych miar i nie używa pojęcia km w sytuacjach życiowych.
- Samodzielnie i dokładnie waży przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, wykonuje obliczenia, używając tych miar, odmierza płyny różnymi miarkami, używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytuje temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi.
- Przeważnie dobrze waży przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, wykonuje łatwe obliczenia, używając tych miar, odmierza płyny różnymi miarkami, używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytuje temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi.
- Stara się ważyć przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, oraz wykonywać łatwe obliczenia, używając tych miar, odmierzać płyny różnymi miarkami, używać określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytywać temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi.
- Z pomocą nauczyciela stara się ważyć przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, oraz wykonywać łatwe obliczenia, używając tych miar, odmierzać płyny różnymi miarkami, używać określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytywać temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi.
- Nie radzi sobie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
z ważeniem przedmiotów, nie używa określeń kg, pół kg, dag, oraz nie wykonuje łatwych obliczeń. Nie potrafi odmierzać płynów różnymi miarkami, nie używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, nie odczytuje temperatury.
|
- Bezbłędnie odczytuje
i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII, zapisuje daty, porządkuje je chronologicznie, wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych.
- Poprawnie odczytuje
i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII, zapisuje daty, porządkuje je chronologicznie, wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych.
- Popełnia błędy w odczytywaniu i zapisywaniu liczb w systemie rzymskim od I do XII, zapisywaniu dat, porządkowaniu ich chronologicznie, wykonywaniu obliczeń kalendarzowych w sytuacjach życiowych.
- Często popełnia błędy
w odczytywaniu i zapisywaniu liczb w systemie rzymskim od I do XII, zapisywaniu dat, porządkowaniu ich chronologicznie, wykonywaniu obliczeń kalendarzowych w sytuacjach życiowych.
- Często popełnia błędy
w odczytywaniu i zapisywaniu liczb w systemie rzymskim od I do XII, zapisywaniu dat, porządkowaniu ich chronologicznie, wykonywaniu obliczeń kalendarzowych w sytuacjach życiowych.
- Bardzo dobrze odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, wykonuje obliczenia zegarowe (pełne godziny).
- Dobrze odczytuje wskazania zegarów systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny).
- Nie zawsze poprawnie odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, nie zawsze wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny).
- Najczęściej błędnie odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta. Z pomocą nauczyciela wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny).
- Błędnie odczytuje wskazania zegarów
w systemach 12–24 godzinnym, nie posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, nie wykonuje prostych obliczeń zegarowych (pełne godziny).
- Zawsze wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad.
- Wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad.
- Czasem wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad.
- Z pomocą wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad.
- Raczej nie wykorzystuje warcabów, szachów
i innych gier planszowych lub logicznych do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|