Szkoła Podstawowa w Sędzinku

ul. Szkolna 9 64-552 Sędzinko 

tel./fax: (61) 29 18 804 

tel. kom. +48 605 834 480              

dyrektor@spsedzinko.szkolnastrona.pl

 

 

Inspektor ochrony danych -
Natalia Wielowiejska 
e-mail:  kontakt@rodo-leszno.com.pl

tel. +48 783-479-791

 

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 379689
  • Do końca roku: 234 dni
  • Do wakacji: 41 dni
1

Kartka z kalendarza

WYMAGANIA EDUKACYJNE - kl. III

Wymagania na poszczególne oceny dla uczniów klas III

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA

 OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE SŁUCHANIA I MÓWIENIA

 

Znakomicie

Bardzo dobrze

Dobrze

Przeciętnie

 Słabo

Niezadowalająco

Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:

 

  • Potrafi właściwie wykorzystać przekazywane informacje w różnych sytuacjach.

 

  • Wyróżnia się kulturą słuchania i wypowiadania się.

 

  • Swoją spójną i logiczną wypowiedzią potrafi zaciekawić słuchaczy.

 

  • Z powodzeniem bierze udział w klasowych dyskusjach.

 

  • Systematycznie i z sukcesami bierze udział w szkolnych konkursach recytatorskich.

 

Bardzo uważnie słucha wypowiedzi nauczyciela i innych osób z otoczenia.

 

W różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia, okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

 

  • Uważnie słucha wypowiedzi nauczyciela i innych osób z otoczenia,
    w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajem­nego zrozumienia. Okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
  • Słucha w miarę uważnie w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajem­nego zrozumienia.
  • Niezbyt uważnie słucha wypowiedzi nauczyciela i innych osób z otoczenia.
  • Nie słucha wypowiedzi  nauczyciela i innych osób z otoczenia.
  • Korzysta z przekazywanych informacji.
  • Przeważnie korzysta
    z przekazywanych informacji.
  • Nie zawsze potrafi wykorzystać przekazywane informacje.
  • Zazwyczaj nie jest
    w stanie wykorzystać przekazywanych informacji.
  • Nie jest w stanie wykorzystać wysłuchanych informacji.
  • Wykonuje zadanie według wysłuchanej instrukcji.
  • Przeważnie wykonuje zadanie według wysłuchanej instrukcji.
  • Nie zawsze wykonuje zadanie według wysłuchanej instrukcji.
  • Z pomocą wykonuje zadanie według wysłuchanej instrukcji.
  • Nawet z pomocą nie wykonuje zadania według wysłuchanej instrukcji.
  • Słucha z uwagą lektur
    i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów
    i inne osoby.
  • Przeważnie słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby.
  • Nie zawsze  słucha 
    z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby.
  • Na ogół nie słucha
    z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby.
  • Nie słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów
    i inne osoby.
  • Bardzo dobrze zna formy użytkowe w teorii i praktyce.
  • Dobrze zna formy użytkowe, potrafi
    z nich korzystać.
  • Na ogół zna formy użytkowe i potrafi odszukać w tych formach proste informacje.
  • Bez pomocy nauczyciela nie odróżnia prostych form użytkowych i nie potrafi z nich skorzystać.
  • Nie zna żadnych form użytkowych.
  • Wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując  adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego.
  • Wypowiada się, stosując  adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego.
  • Czasem wypowiada się, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego.
  • Ma problem z wypowiadaniem się
    z zastosowaniem  adekwatnych do sytuacji technik języka mówionego.
  • Nie wypowiada się z zastosowaniem adekwatnych do sytuacji technik języka mówionego.
  • Poprawnie formułuje pytania dotyczące sytuacji.
  • Formułuje pytania dotyczące sytuacji.
  • Stara się formułować pytania dotyczące sytuacji.
  • Z pomocą formułuje pytania dotyczące danej sytuacji.
  • Nie formułuje pytań dotyczących danej sytuacji.
  • Wypowiada się w for­mie uporządkowanej
    i rozwiniętej na podane tematy.
  • Wypowiada się w for­mie uporządkowanej na podane tematy.
  • Nie zawsze wypowiada się w formie uporządkowanej na podane tematy.
  • Na ogół nie wypowiada się w for­mie uporządkowanej na podane tematy.
  • Nie wypowiada się
    w formie uporządkowanej na podane tematy.
  • Porządkuje swoją wypowiedź, poprawia w niej błędy.
  • Porządkuje swoją wypowiedź.
  • Na ogół porządkuje swoją wypowiedź.
  • Ma problem z po-rządkowaniem swojej wypowiedzi.
  • Nie porządkuje swojej wypowiedzi.
  • Układa w formie ustnej ciekawe i spójne opowiadanie.
  • Układa w formie ustnej spójne opowiadanie.
  • Układa w formie ustnej   opowiadanie.
  • Z pomocą układa w formie ustnej opowiadania.
  • Nie układa w formie ustnej opowiadania.
  • Pięknie i wyraziście recytuje wiersze i pro­zę.
  • Pięknie recytuje wiersze i prozę.
  • Recytuje wiersze i pro-zę.
  • Podejmuje próby recytacji wierszy i pro-zy.
  • Nie podejmuje próby recytacji wierszy i pro-zy.
     
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         

 

OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE CZYTANIA I PISANIA

Znakomicie

Bardzo dobrze

Dobrze

Przeciętnie

 Słabo

Niezadowalająco

 

 

 

 

 

 

Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:

 

  • Czyta płynnie różne teksty, stosując pauzy gramatyczne i logiczne, rozumie ich treść.

 

  • Samodzielnie, poprawnie wyszukuje i wskazuje w tekstach oraz w słowni­kach i encyklopedii potrzebne informacje .

 

  • Jest aktywnym czytelnikiem literatury dziecięcej.

 

  • Systematycznie korzysta ze zbiorów biblioteki szkolnej i miejskiej.

 

  • Ma kształtne i czytelne pismo – pisze wzorcowo.

 

  • Bezbłędnie stosuje zasadę pisowni wielka literą.

 

  • Z łatwością pisze teksty użytkowe.

 

  • Sprawnie układa i zapi­suje plan wydarzeń.

 

  • Porządkuje alfabetycznie wyrazy.
    • Bardzo dobrze czyta
      i rozumie teksty literackie i informa­cyjne przeznaczone dla dzieci na I etapie edukacyjnym i wyciąga z nich wnioski.
    • Dobrze czyta i rozu­mie teksty przezna­czone dla dzieci na I etapie edukacyjnym
      i wyciąga z nich wnioski.
    • Zazwyczaj rozumie teksty przeznaczone dla dzieci, chociaż nie zawsze wyciąga z nich dobre wnioski.
    • Nie czyta zbyt dobrze i zazwyczaj nie rozumie tekstów przeznaczonych dla dzieci na tym etapie edukacji.
    • Nie czyta i nie rozumie tekstów przeznaczo­nych dla dzieci na tym etapie edukacji.
    • Potrafi szybko i spraw­nie wyszukać w tekście wszystkie potrzebne informacje.
    • Wyszukuje w tekście potrzebne informa­cje.
    • Stara się wyszukiwać
      w tekście potrzebne informacje i zazwyczaj potrafi odpowiedzieć na proste pytania do tekstu.
    • Ma trudności z wy-szukiwaniem potrzeb­nych informacji
      w tekście.
    • Nie potrafi wyszukiwać potrzebnych informacji w tekście.
    • Właściwie korzysta ze słowników i encyklo-pedii dla dzieci.
    • W miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklo-pedii dla dzieci.
    • Stara się korzystać ze słowników i encyklope­dii w miarę swoich możliwości.
    • Bardzo rzadko korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci.
    • Nie korzysta ze słowników i encyklo-pedii przeznaczonych dla dzieci.
    • Przejawia bardzo dużą wrażliwość estetyczną, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi.
    • Przejawia wrażliwość estety-czną, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi.
    • W miarę równomiernie poszerza swój zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi.
    • Niezbyt chętnie uczestniczy w zaję­ciach literackich
      i kulturowych, ma ograniczony zasób słownictwa.
    • Niechętnie uczestniczy w zajęciach literackich i kulturowych, ma kłopot z wysłowieniem myśli.
    • W tekście literackim bardzo dobrze zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów.
    • W tekście literackim zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów.
    • Zazwyczaj potrafi określić czas i miejsce akcji oraz wskazać głównych bohaterów opowiadań i baśni.
    • Nie potrafi bez pomocy nauczyciela określić miejsca
      i czasu akcji oraz głównych bohaterów.
    • Nie potrafi pracować
      z tekstem literackim.
    • Ma bardzo dużą potrzebę kontaktu
      z literaturą i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki i wypowiada się na ich temat.
    • Ma potrzebę kontaktu z literaturą
      i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki i wypowiada się na ich temat.
    • Nie zawsze ma  potrzebę kontaktu z literaturą
      i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie
      i wskazane przez nauczyciela książki
      i wypowiada się na ich temat.
    • Niezbyt lubi czytać
      i wypowiadać się na tematy związane
      z książkami.
    • Nie lubi literatury, nie czyta i nie wypowiada się na temat książek.
    • Pisze czytelnie, płynnie zdania i tekst ciągły, rozmieszcza właściwie tekst w zeszycie.
    • Na ogół pisze czytelnie, płynnie zdania i tekst ciągły, rozmieszcza właściwie tekst
      w zeszycie.
    • Na ogół pisze zdania
      i tekst ciągły, rozmieszcza właściwie tekst w zeszycie.
    • Pisze z błędami zdania i tekst ciągły, nie zawsze rozmieszcza właściwie tekst
      w zeszycie.
    • Pisze z licznymi błędami zdania i tekst ciągły, nie potrafi rozmieścić właściwie tekstu w zeszycie.
    • Samodzielnie układa
      i zapisuje spójne i logiczne opowiadanie złożone z 6–10 zdań oraz opis.
    • Samodzielnie układa i zapisuje opowiadanie złożone z 6–10 zdań oraz opis.
    • Układa i zapisuje opo-wiadanie złożone
      z 6 zdań oraz opis.
    • Z pomocą układa i za-pisuje opowiadanie złożone z 4 zdań oraz krótki opis.
    • Nawet z pomocą nie układa i nie zapisuje opowiadania złożonego z 4 zdań oraz krótkiego opisu.
    • Samodzielnie pisze spójną i poprawną  notatkę, życzenia, ogłoszenie i inne poznane formy użytkowe, wykorzystując aplikacje komputerowe.
    • Samodzielnie pisze  notatkę, życzenie, ogłoszenie i inne poznane formy użytkowe, wykorzy-stując aplikacje komputerowe.
    • Pisze notatkę, życzenia, ogłoszenie i inne poznane formy użytkowe, wykorzystując aplikacje komputerowe.
    • Z pomocą pisze notatkę, życzenie, ogłoszenie i inne poznane formy użytkowe, wyko­rzystując aplikacje komputerowe.
    • Nawet z pomocą nie pisze notatki, życzeń, ogłoszenia i innych poznanych form uży-tkowych, nie wykorzystuje aplikacji komputerowych.
    • Poprawie pisze z pa­mięci i ze słuchu.
    • Z drobnymi błędami pisze z pamięci i ze słuchu.
    • Z błędami pisze z pa­mięci i ze słuchu.
    • Z wieloma błędami pisze z pamięci i ze słuchu.
    • Nie pisze z pamięci i ze słuchu.
    • Poprawnie porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery.
    • Porządkuje wyrazy
      w kolejności alfa-betycznej według pierwszej i drugiej litery.
    • Porządkuje wyrazy w ko-lejności alfabetycznej według pierwszej litery.
    • Z pomocą porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej litery.
    • Nawet z  pomocą nie porządkuje wyrazów
      w kolejności alfabe-tycznej według pierw­szej litery.
    • Poprawnie zapisuje liczebniki, tytuły książek, nazwy geograficzne.
    • Z drobnymi błędami zapisuje liczebniki, tytuły książek, nazwy geograficzne.
    • Z błędami zapisuje liczebniki, tytuły książek, nazwy geograficzne.
    • Z licznymi błędami zapisuje liczebniki, tytuły książek, nazwy geograficzne.
    • Nie potrafi poprawnie zapisać liczebników, tytułów książek, nazw geograficznych.
    • Samodzielnie zapisuje plan wypowiedzi.
    • Zapisuje plan wypowiedzi.
    • Ma problem z ułożeniem i zapisaniem  planu wypowiedzi.
    • Ma duży problem
      z ułożeniem i zapisa­niem planu wypowiedzi.
    • Nie układa i nie zapisuje planu wypowiedzi.
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         

 

OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA JĘZYKOWEGO I SAMOKSZTAŁCENIA

Znakomicie

Bardzo dobrze

Dobrze

Przeciętnie

Słabo

Niezadowalająco

Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:

 

  • Samodzielnie pisze swobodne teksty, zachowując poprawność ortograficzną i interpunk­cyjną.

 

  • Biegle posługuje się alfabetem w codziennych sytuacjach.

 

  • Odznacza się dużą wrażliwością na słowo, zmysłem estetycznym
    i wielką motywacją do poznawania literatury.
  •  Umie wykorzystać wszystkie dostępne źródła, aby rozwijać swoje zainteresowania literackie i językowe.
    • Bezbłędnie rozpoznaje rodzaje zdań.
    • Poprawnie rozpoznaje rodzaje zdań.
    • Rozpoznaje rodzaje zdań.
    • Ma problem z rozpo­znawaniem rodzajów zdań.
    • Nie rozpoznaje rodzajów zdań.
    • Bezbłędnie  przekształca zdania pojedyncze w złożone
      i odwrotnie.
    • Poprawnie przekształca zdania pojedyncze w złożone i odwrotnie.
    • Przekształca zdania pojedyncze w złożone
      i odwrotnie.
    • Z pomocą prze­kształca zdania pojedyncze w złożone i odwrotnie.
    • Nawet z pomocą nie przekształca zdań pojedynczych w zło­żone i odwrotnie.
    • Rozróżnia i nazywa poznane części mowy.
    • Rozróżnia  poznane części mowy.
    • Na ogół rozróżnia  poznane części mowy.
    • Myli poznane części mowy.
    • Nie zna poznanych części  mowy.
    • Samodzielnie sprawdza poprawność zapisu, korzystając ze słownika ortograficz­nego.
    • Sprawdza popraw­ność zapisu, korzystając ze słow­nika ortograficznego.
    • Nie zawsze sprawdza poprawność zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego.
    • Z pomocą  sprawdza poprawność zapisu, korzystając ze słow­nika ortograficznego.
    • Nawet z pomocą nie sprawdza poprawności zapisu nie korzysta ze słownika ortograficz­nego.
    • Wykorzystuje nabyte umiejętności do roz­wiązywania problemów i eksplora­cji świata, dbając
      o własny rozwój
      i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
    • Stara się wykorzysty­wać nabyte umiejęt­ności do rozwiązywa­nia problemów i eks­ploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strate­gie uczenia się.
    • Próbuje wykorzystywać  nabyte umiejętności do rozwiązywania proble­mów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój
      i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
    • Z pomocą wykorzy­stuje  nabyte umiejęt­ności do rozwiązywa­nia problemów, nie tworzy własnych strategii uczenia się.
    • Ma problem z  wyko­rzystywaniem nabytych umiejętności do roz­wiązywania proble­mów, nie tworzy własnych strategii uczenia się.
         
         
         
         
         
                 

 

EDUKACJA MATEMATYCZNA

 

OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA STOSUNKÓW PRZESTRZENNYCH

Znakomicie

Bardzo dobrze

Dobrze

Przeciętnie

Słabo

Niezadowalająco

Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:

świetnie orientuje się
w przestrzeni.

  • Bezbłędnie określa
    i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób.
  • Poprawnie określa
    i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób.
  • Na ogół poprawnie określa i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób.
  • Nie zawsze poprawnie określa i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób.
  • Niepoprawnie określa
    i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób.
  • Bezbłędnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów.
  • Poprawnie dokonuje klasyfikacji przedmio­tów.
  • Na ogół poprawnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów.
  • Nie zawsze poprawnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów.
  • Niepoprawnie dokonuje klasyfikacji przedmio­tów.
  • Bezbłędnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
  • Poprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
  • Na ogół poprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
  • Nie zawsze poprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
  • Niepoprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
       
         
         

 

OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA LICZB I ICH WŁASNOŚCI ORAZ POSŁUGIWANIA SIĘ LICZBAMI  I CZYTANIA TEKSTÓW MATEMATYCZNYCH

Znakomicie

Bardzo dobrze

Dobrze

Przeciętnie

 

Słabo

Niezadowalająco

Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:

 

  • Biegle liczy kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100
    i setkami w zakresie 1000, tysiącami w zakresie miliona.

 

  • Sprawnie zapisuje
    i odczytuje liczby
    w zakresie miliona, porównuje dowolne dwie liczby słownie
    i z użyciem znaków.

 

  • Bezbłędnie i sprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 1000 (bez algoryt­mów działań pisem­nych).

 

  • Samodzielnie rozwiązuje złożone zadania tekstowe,
    w tym na porównywanie różnicowe, równania z niewiadomą w postaci okienka.

 

  • Stosuje własne strategie liczenia
    w czasie wykonywa­nia obliczeń i rozwia­zywania zadań.

 

  • Wyróżnia się myśle­niem matematycznym i logicznym podczas tworzenia łamigłówek matematycznych.

 

  • W pełni wykorzystuje własną aktywność artystyczną, tech­niczną i konstruk­cyjną.

 

  • Wykorzystuje nabyte wiadomości i umie­jętności do rozwią­zywania problemów
    i działań twórczych.
  • Dba o własny rozwój i tworzy indywidu­alne strategie uczenia się.
    • Sprawnie liczy kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100
      i setkami w zakresie 1000, tysiącami w zakresie miliona.
    • Poprawnie liczy kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100
      i setkami w zakresie 1000, tysiącami w za­kresie miliona.
    • Stara się poprawnie liczyć kolejno (w przód
      i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami w zakresie 1000, tysiącami w zakre­sie miliona.
    • Popełnia błędy w liczeniu kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100
      i setkami w zakresie 1000, tysiącami w zakresie miliona.
    • Błędnie liczy kolejno
      (w przód i tył), dziesiąt­kami od danej liczby
      w zakresie 100 i setkami w zakresie 1000, tysią­cami w zakresie miliona.
    • Bezbłędnie zapisuje
      i odczytuje liczby
      w zakresie 1000, oraz wybrane liczby do miliona, porównuje dowolne dwie liczby słownie i z użyciem znaków.
    • Poprawnie zapisuje
      i odczytuje liczby
      w zakresie 1000, oraz wybrane liczby do miliona, porównuje dowolne dwie liczby słownie i z użyciem znaków.
    • Z pomocą  zapisuje i od­czytuje liczby w zakresie 1000, oraz wybrane liczby do miliona, po­równuje dowolne dwie liczby słownie i z uży­ciem znaków, czasami popełnia błędy.
    • Ma trudności w zapisywa­niu i odczytywaniu liczb w zakresie 1000, oraz wybranych liczb do miliona, słabo porównuje dowolne dwie liczby słownie i z użyciem znaków, popełnia błędy.
    • Nie potrafi zapisywać
      i odczytywać liczb
      w zakresie 1000, oraz wybranych liczb do miliona, porównywać dowolnych dwóch liczb słownie i z użyciem znaków.
    • Samodzielnie i spraw­nie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych).
    • Poprawnie i samo­dzielnie dodaje i odej­muje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych).
    • Popełnia błędy w doda­waniu i odejmowaniu liczb w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych).
    • Często popełnia błędy
      w dodawaniu i odejmowa­niu liczb w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych).
    • Nie radzi sobie w doda­waniu i odejmowaniu liczb w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych).
    • Sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania, podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia, sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.
    • Sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania, podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia, sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.
    • W sprawdzaniu wyniku odejmowania za pomocą dodawania nie zawsze poprawnie podaje z pa­mięci iloczyny w zakre­sie tabliczki mnożenia, nie zawsze sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.
    • W sprawdzaniu wyniku odejmowania za pomocą dodawania błędnie podaje z pamięci iloczyny w za­kresie tabliczki mnożenia, błędnie sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.
    • W sprawdzaniu wyniku odejmowania za pomocą dodawania, w dodawa­niu z pamięci iloczynów w zakresie tabliczki mnożenia, nie sprawdza wyniku dzielenia za pomocą mnożenia.
    • Bezbłędnie mnoży
      w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20.
    • Poprawnie mnoży
      w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20.
    • Mnoży w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20.
    • Z błędami mnoży w pa­mięci przez 10 liczby mniejsze od 20.
    • Nie mnoży w pamięci przez 10 liczb mniejszych od 20.
    • Bezbłędnie dodaje
      w pamięci do podanej liczby liczbę 100 oraz wielokrotności 10
       i 100.
    • Poprawnie dodaje
      w pamięci do podanej liczby w pamięci liczbę 100 oraz wielokrotności 10
      i 100.
    • Nie zawsze poprawnie dodaje w pamięci do podanej liczby w liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100.
    • Z błędami dodaje w pa­mięci do podanej liczby liczbę 100 oraz wielokrot­ności 10 i 100.
    • Nie dodaje w pamięci  do podanej liczby
      w liczby 100 oraz wielokrotności 10 i 100.
    • Samodzielnie rozwiązuje zadania tekstowe w tym na porównywanie różnicowe, równania
      z niewiadomą w po­staci okienka.
    • Rozwiązuje jednodziałaniowe zadania tekstowe,
      w tym na porównywa­nie różnicowe, równania z niewia­domą w postaci okienka.
    • Nie zawsze poprawnie rozwiązuje jednodziała­niowe zadania tekstowe, w tym na porównywanie różnicowe, równania
      z niewiadomą w postaci okienka.
    • Rzadko rozwiązuje jednodziałaniowe zadania tekstowe, w tym na porównywanie różnicowe, równania z niewiadomą
      w postaci okienka.
    • Nie rozwiązuje jednodziałaniowych zadań tekstowych w tym na porównywanie różnicowe, równania
      z niewiadomą w postaci okienka.
    • Samodzielnie analizuje i rozwiązuje złożone zadania tekstowe według własnej strategii.
    • Analizuje i rozwiązuje złożone zadania tekstowe,  poszukuje własnej strategii.
    • Stara się analizować
      i rozwiązywać proste zadania tekstowe według własnej strategii.
    • Z pomocą stara się analizować i rozwiązywać proste zadania tekstowe.
    • Nie  rozwiązuje prostych zadań tekstowych.
    • Zawsze wykorzystuje własną aktywność artystyczną, techniczną i konstrukcyjną.
    • Wykorzystuje własną aktywność artystyczną, techniczną i konstruk­cyjną.
    • Nie zawsze wykorzystuje własną aktywność artystyczną, techniczną
      i konstrukcyjną.
    • Na ogół nie wykorzystuje własnej aktywności artystycznej, technicznej
      i konstrukcyjnej.
    • Nie potrafi wykorzystać własnej aktywności artystycznej, technicznej i konstrukcyjnej.
    • Wybrane działania  samodzielnie realizuje za pomocą prostych aplikacji komputero­wych.
    • Wybrane działania realizuje za pomocą prostych aplikacji komputerowych.
    • Wybrane działania nie zawsze potrafi realizo­wać za pomocą prostych aplikacji komputero­wych.
    • Na ogół nie realizuje wybranych działań za pomocą prostych aplikacji komputerowych.
    • Nie potrafi  realizować działań za pomocą prostych aplikacji komputerowych.
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         

 

OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA POJĘĆ GEOMETRYCZNYCH

Znakomicie

Bardzo dobrze

Dobrze

Przeciętnie

 

Słabo

Niezadowalająco

Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:

 

  • · Wykorzystuje sieć kwadratową do rysowa­nia figur geometrycz­nych w sytuacji proble­mowej.

 

  • · Samodzielnie stosuje własne strategie obli­czania obwodów figur geometrycznych.

 

  • · Wykonuje rysunki symetryczne własnego pomysłu.
    • Bezbłędnie rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone
      w różny sposób, rysuje odcinki o podanej długości, oblicza obwody poznanych figur w cm, rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu, dory­sowuje drugą połowę figury symetrycznej, kontynuuje regular­ność w motywach.
    • Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone w różny sposób, rysuje odcinki o podanej długości, oblicza obwody poznanych figur w cm, rysuje figury w po­większeniu i pomniej­szeniu, dorysowuje drugą połowę figury symetrycznej, konty­nuuje regularność w prostych motywach.
    • Stara się rozpoznawać i nazywać figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone
      w różny sposób, ryso­wać odcinki o podanej długości, popełnia błędy w obliczaniu obwodów poznanych figur w cm, rysowaniu figur w po­większeniu, pomniejsze­niu, nie zawsze doryso­wuje drugą połowę fi­gury symetrycznej
      i kontynuuje regular­ność.
    • Błędnie rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone
      w różny sposób, rysuje odcinki o podanej długo­ści. Tylko z pomocą nauczyciela oblicza obwody poznanych figur w cm, rysuje figury
      w powiększeniu i po­mniejszeniu, dorysowuje drugą połowę figury symetrycznej i kontynuuje regularność w prostych motywach.
    • Błędnie rozpoznaje
      i nazywa figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone
      w różny sposób, rysuje odcinki o podanej długo­ści. Nie oblicza nawet
      z pomocą nauczyciela obwodów poznanych figur w cm, nie rysuje figur w powiększeniu
      i pomniejszeniu, nie dorysowuje drugiej połowy figury syme­trycznej.
    • Bezbłędnie mierzy długości boków figur geometrycznych, po­daje wyniki pomiarów, posługuje się jednostkami długości – km, m, cm, mm, posługuje się jednostkami dwumia­nowanymi.
    • Dobrze mierzy długo­ści boków figur geo­metrycznych, podaje wyniki pomiarów, po­sługuje się jednostkami długości– km, m, cm, mm, posługuje się jednostkami dwumia­nowanymi.
    • Na ogół poprawnie mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje wyniki pomia­rów, posługuje się jednostkami długości –km, m, cm, mm, posłu­guje się jednostkami dwumianowanymi
      w prostych motywach.
    • Niedokładnie mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje błędne  wyniki pomiarów, z problemami posługuje się jednostkami długości – km, m, cm, mm, z błędami posługuje się jednostkami dwumianowanymi.
    • Nie mierzy długości boków figur geome­trycznych, podaje błędne  wyniki pomiarów, nie posługuje się jednost­kami długości – km, m, cm, mm, nie posługuje się jednostkami dwumia­nowanymi.
    • Mierzy i oblicza obwody figur geome­trycznych w sytuacji typowej i nietypowej.
    • Mierzy i oblicza obwody figur geome­trycznych w sytuacji typowej.
    • Na ogół mierzy i oblicza obwody figur geome­trycznych w sytuacji typowej.
    • Z pomocą mierzy i oblicza obwody figur geometrycz­nych w sytuacji typowej.
    • Nie mierzy i  nie oblicza obwodów figur geome­trycznych w sytuacji typowej.
    • Bezbłędnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym,
      w sztuce użytkowej.
    • Dostrzega symetrię
      w środowisku przyrod­niczym, w sztuce użytkowej.
    • Przeważnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej.
    • Z pomocą dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej.
    • Z trudnością  dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej.
         
         
         
         

 

 

 

 

 

 

 

OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE STOSOWANIA MATEMATYKI W SYTUACJACH ŻYCIOWYCH

Znakomicie

Bardzo dobrze

Dobrze

Przeciętnie

 

Słabo

Niezadowalająco

Po opanowaniu umie­jętności na ocenę bar­dzo dobrą, dodatkowo:

 

  • Sprawnie i dokład­nie wykonuje obli­czenia pieniężne, wykorzystuje je
    w sytuacjach prak­tycznych, mierzy
    i zapisuje wynik pomiaru, posługu­jąc się jednostkami mm, cm, m, wyko­nuje obliczenia do­tyczące tych miar, używa pojęcia km w sytuacjach życio­wych.

 

  • Sprawnie i dokład­nie waży przed­mioty, używając określeń kg, pół kg, dag, wykonuje ob­liczenia, używając tych miar, odmierza płyny różnymi miarkami, używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytuje tempera­turę bez posługiwa­nia się liczbami ujemnymi.

 

  • Bezbłędnie odczy­tuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII, zapisuje daty, porządkuje je chronologicznie, wykonuje oblicze­nia kalendarzowe
    w sytuacjach życiowych.

 

  • Biegle odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posłu­guje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, wykonuje obliczenia zegarowe (pełne godziny).

 

  • Z powodzeniem przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
  • Bezbłędnie i dokładnie wykonuje obliczenia pieniężne, wykorzy­stuje je w sytuacjach praktycznych, mierzy
    i zapisuje wynik po­miaru posługując się jednostkami mm, cm, m, wykonuje oblicze­nia dotyczące tych miar, używa pojęcia km w sytuacjach życiowych.
  • Dobrze wykonuje obliczenia pieniężne, wykorzystuje je sytua­cjach praktycznych, mierzy i zapisuje wynik pomiaru, posłu­gując się jednostkami mm, cm, m, wykonuje obliczenia dotyczące tych miar, używa pojęcia km w sytua­cjach życiowych.
  • Nie zawsze dobrze wy­konuje obliczenia pie­niężne, stara się wyko­rzystywać je w sytua­cjach praktycznych, przeważnie mierzy
    i zapisuje wynik po­miaru, posługując się jednostkami mm, cm, m, nie zawsze dobrze wykonuje obliczenia dotyczące tych miar
     i używa pojęcia km
    w sytuacjach życiowych.
  • Zazwyczaj ma trudności
     w wykonywaniu obliczeń pieniężnych, w wykorzy­stywaniu ich w sytuacjach praktycznych, Popełnia błędy w mierzeniu i zapi­sywaniu wyniku pomiaru, posługując się jednost­kami mm, cm, m. Z po­mocą nauczyciela wykonuje obliczenia dotyczące tych miar
    i używa pojęcia km
    w sytuacjach życiowych.
  • Nie potrafi wykonywać obliczeń pieniężnych
    i nie wykorzystuje ich
    w sytuacjach praktycz­nych. Nie radzi sobie
    z mierzeniem i zapi­sywaniem wyniku pomiaru, nie posługuje się jednostkami mm, cm, m. Nie potrafi wykony­wać obliczeń dotyczą­cych tych miar i nie używa pojęcia km
    w sytuacjach życiowych.
  • Samodzielnie i dokład­nie waży przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, wykonuje obliczenia, używając tych miar, odmierza płyny różnymi miar­kami, używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytuje tempe­raturę bez posługiwa­nia się liczbami ujemnymi.
  • Przeważnie dobrze waży przedmioty, uży­wając określeń kg, pół kg, dag, wykonuje ła­twe obliczenia, używa­jąc tych miar, odmie­rza płyny różnymi miarkami, używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytuje temperaturę bez posłu­giwania się liczbami ujemnymi.
  • Stara się ważyć przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, oraz wykonywać łatwe obliczenia, używając tych miar, odmierzać płyny różnymi miarkami, używać określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytywać temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi.
  • Z pomocą nauczyciela stara się ważyć przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, oraz wykonywać łatwe obliczenia, używając tych miar, odmierzać płyny różnymi miarkami, używać określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytywać temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi.
  • Nie radzi sobie
         
       

z ważeniem przedmiotów, nie używa określeń kg, pół kg, dag, oraz nie wykonuje łatwych obliczeń. Nie potrafi odmierzać płynów różnymi miarkami, nie używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, nie odczytuje temperatury.

  • Bezbłędnie odczytuje
    i zapisuje liczby w sys­temie rzymskim od I do XII, zapisuje daty, porządkuje je chrono­logicznie, wykonuje obliczenia kalenda­rzowe w sytuacjach życiowych.
  • Poprawnie odczytuje
    i zapisuje liczby w sys­temie rzymskim od
    I do XII, zapisuje daty, porządkuje je chrono­logicznie, wykonuje obliczenia kalenda­rzowe w sytuacjach życiowych.
  • Popełnia błędy w odczytywaniu  i zapisy­waniu liczb w systemie rzymskim od I do XII, zapisywaniu dat, porządkowaniu ich chronologicznie, wykonywaniu obliczeń kalendarzowych w sy­tuacjach życiowych.
  • Często popełnia błędy
    w odczytywaniu i zapi­sywaniu liczb w systemie rzymskim od I do XII, zapisywaniu dat, porządkowaniu ich chronologicznie, wykonywaniu obliczeń kalendarzowych w sytua­cjach życiowych.
  • Często popełnia błędy
    w odczytywaniu
    i zapisywaniu liczb
    w systemie rzymskim od I do XII, zapisywaniu dat, porządkowaniu ich chronologicznie, wykonywaniu obliczeń kalendarzowych
    w sytuacjach życiowych.
  • Bardzo dobrze odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, wykonuje obliczenia zegarowe (pełne godziny).
  • Dobrze odczytuje wskazania zegarów systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny).
  • Nie zawsze poprawnie odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, nie zawsze wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny).
  • Najczęściej błędnie odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta. Z pomocą nauczyciela wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny).
  • Błędnie odczytuje wskazania zegarów
    w systemach 12–24 godzinnym, nie posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, nie wykonuje prostych obliczeń zegarowych (pełne godziny).
  • Zawsze wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad.
  • Wykorzystuje war­caby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umie­jętności myślenia strategicznego, logicz­nego, rozumienia zasad.
  • Czasem wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicz­nego, rozumienia zasad.
  • Z pomocą wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad.
  • Raczej nie wykorzystuje warcabów, szachów
    i innych gier planszo­wych lub logicznych do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad.
       
         
         
                     

 

EDUKACJA SPOŁECZNA

 

OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA ŚRODOWISKA SPOŁECZNEGO

Znakomicie

Bardzo dobrze

Dobrze

Przeciętnie

Słabo

Niezadowalająco

Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:

 

  • Inicjuje pomoc
    i pomaga potrzebują­cym, zawsze staje
    w obronie słabszych, zachęca rówieśników do pomocy.

 

  • Wykazuje silną identyfikację z ro­dziną, jej tradycjami, inicjuje rozmowy na ten temat.

 

  • Wie, jakie są realia ekonomiczne rodziny, rozumie je i samo­dzielnie dostosowuje do nich własne oczekiwania.

 

  • Świadomie i celowo stosuje formy grzecznościowe wobec rówieśników
    i dorosłych.

 

  • Świadomie i z prze­konaniem prezentuje postawę tolerancji wobec innych naro­dowości, kultur 
    i tradycji, interesuje się odmienną kulturą, tradycją i narodowo­ścią.

 

  • W pełni i świadomie respektuje prawa
    i obowiązki ucznia, zachęca do tego innych.

 

  • Bardzo chętnie i ak­tywnie uczestniczy
    w szkolnych wydarzeniach lub uroczystościach, samodzielnie inicjuje pomysły związane
    z takimi wydarze­niami.
    • Zawsze identyfikuje się
      z grupą społeczną, do której należy, respektuje przyjęte normy i reguły postępowania.
    • Identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy, respektuje przyjęte normy i reguły postępowania.
    • Stara się identyfikować się z grupą społeczną, do której należy, respektuje przyjęte normy i reguły postępowania.
    • Sporadycznie stara się identyfikować się
      z grupą społeczną, do której należy, respektuje przyjęte normy i reguły postępowania.
    • Nie stara się identyfikować się
      z grupą społeczną, do której należy, respektuje przyjęte normy i reguły postępowania.
    • Wyjaśnia, że wszyscy ludzie mają prawa i obo­wiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, prze­strzega ich i stosuje je
      w życiu codziennym.
    • Wyjaśnia, że wszyscy ludzie mają prawa i obo­wiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przeważnie przestrzega ich i stosuje je w życiu codziennym.
    • Próbuje wyjaśniać prawa i obowiązki ludzi, wymienia własne prawa i obowiązki, nie zawsze przestrzega ich i w życiu codziennym
      i nie zawsze je stosuje.
    • Ma problem z wyja­śnianiem praw i obo­wiązków ludzi i z wy­mienianiem własnych praw i obowiązków, nie zawsze  przestrzega ich w życiu codziennym
      i nie zawsze stosuje.
    • Nie próbuje wyjaśniać praw i obowiązków ludzi, wymienia własne prawa i obowiązki, nie zawsze przestrzega ich w życiu codziennym
      i nie zawsze je stosuje.
    • Zawsze ocenia postępowa­nie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości.
    • Ocenia postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości.
    • Ma problem z oceną postępowania swojego i innych osób w odniesieniu do poznanych wartości.
    • Ma z problem oceną postępowania swojego
      i innych osób  w odnie­sieniu do poznanych wartości.
    • Nie dokonuje oceny postępowania swojego
      i innych osób w odnie­sieniu do poznanych wartości.
    • Aktywnie pomaga potrze­bującym i staje w obronie słabszych.
    • Pomaga potrzebującym
      i staje w obronie słabszych.
    • Sporadycznie udziela pomocy potrzebującym i staje w obronie słabszych.
    • Bardzo rzadko udziela pomocy potrzebującym i staje w obronie słabszych.
    • Nie udziela pomocy potrzebującym i nie staje w obronie słabszych.
    • Sensownie stosuje pojęcia: porozumienie, umowa, przyjmuje powierzone role w klasie, w tym reprezentuje klasę w samo­rządzie klasowym.
    • Sensownie stosuje pojęcia: porozumienie, umowa, przyjmuje powierzone role w klasie.
    • Nie zawsze stosuje pojęcie umowa, nie zawsze przyjmuje powierzone role
      w klasie.
    • Na ogół nie  stosuje pojęcia umowa, nie zawsze przyjmuje powierzone role
      w klasie.
    • Nie stosuje pojęcia umowa, nie zawsze przyjmuje powierzone role w klasie.
    • Wymienia przykłady porozumień i umów społecznych.
    • Potrafi podać przykład porozumień i umów społecznych.
    • Z pomocą podaje przykład porozumień
      i umów społecznych.
    • Ma problem z poda­niem przykładów porozumień i umów społecznych.
    • Nie podaje przykładów porozumień i umów społecznych.
    • Wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, w tym przyjmując rolę lidera zespołu; komunikuje się za pomocą nowych technologii.
    • Wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, przyjmując powierzoną rolę; komunikuje się za pomocą nowych technologii.
    • Nie zawsze wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się,  czasem przyjmuje powierzoną rolę, ma problem z ko­munikowaniem się za pomocą nowych technologii.
    • Rzadko wykorzystuje pracę zespołową
      w procesie uczenia się, sporadycznie przyjmuje powierzoną rolę, ma problem z komuni­kowaniem się za pomocą nowych technologii.
    • Nie wykorzystuje pracy zespołowej w procesie uczenia się, nie przyj­muje powierzonej roli, ma problem z komuni­kowaniem się za pomocą nowych technologii.
    • Zawsze posługuje się danymi osobowymi w spo­sób bezpieczny dla siebie
      i innych osób, jest powścią­gliwy w używaniu takich danych w sytuacjach nowych i wirtualnych.
    • Posługuje się danymi osobowymi w sposób bezpieczny dla siebie
      i innych osób, jest powściągliwy w używaniu takich danych w sytua­cjach nowych i wirtual­nych.
    • Nie zawsze posługuje się danymi osobowymi w sposób bezpieczny dla siebie i innych osób, nie zawsze jest powściągliwy w uży­waniu takich danych
      w sytuacjach nowych
      i wirtualnych.
    • Bardzo rzadko  posługuje się danymi osobowymi w sposób bezpieczny dla siebie
      i innych osób, rzadko  bywa powściągliwy
      w używaniu takich danych w sytuacjach nowych i wirtualnych.
    • Nie posługuje si