Dobre praktyki
PRZYKŁAD WYKORZYSTANIA TIK W PRACY Z UCZNIAMI
Autor/ autorzy: Helena Sworek |
Przedmiot/ rodzaj zajęć: Edukacja Wczesnoszkolna – Polonistyczna Klasa i etap edukacyjny: kl. 3, pierwszy etap edukacyjny |
Temat lekcji: Ćwiczenia ortograficzne – pisownia wyrazów z „rz – ż”. Uczymy się ortografii z TIK.
Cel lekcji (wyrażony w języku ucznia): Utrwalam zasady pisowni z „rz – ż”
|
|
Ćwiczenie/zadanie dla uczniów:
|
1. Uczniowie utrwalają zasady pisowni wyrazów z trudnością ortograficzną z „rz-ż” 2. Uczniowie powtarzają zasady pisowni wyrazów z „rz-ż” (z zeszytów lub planszy), a następnie przy wykorzystaniu programu ortograficznego Dyktanda.net uzupełniają tekst ortograficzny. Potem sprawdzają poprawność wykonania zadania. Wyrazy napisane błędnie są podkreślone czerwonym kolorem. Następnie wypisują wyrazy w których wystąpił błąd w zeszytach od edukacji polonistycznej. Potem układają i piszą z tymi wyrazami zdania. W ten sposób ćwiczą i utrwalają pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną np.: „rz-ż”.
3. Instrukcja wykonania zadania:
|
Uzasadnienie zastosowania TIK (korzyści dla uczenia się uczniów; dlaczego użycie TIK jest w tym miejscu lepsze niż tradycyjne metody?) |
Wykorzystania narzędzi TIK do nauki ortografii czyni ją zdecydowanie atrakcyjniejszą niż uczenie się metodami tradycyjnymi. Motywuje i zachęca dzieci do działania i myślenia. Zauważyłam, że uczniowie popełniają mniej błędów a zarazem uczą się i bawią. Sprawia im to przyjemność.
|
Wskazówki dla naśladowców |
Postaraj się często powtarzać zasady pisowni np. rz-ż z całą klasą, dopiero potem możesz ćwiczyć na komputerze. Możesz prowadzić jeszcze zajęcia ortograficzne w wersji papierowej, wtedy uczniowie powinni korzystać ze słowniczka ortograficznego.
|
Sprzęti narzędzia TIK, zasoby, źródła wykorzystane do ćwiczenia/zadania dla uczniów: Uczniowie oraz nauczyciel korzysta z programu ortograficznego przeznaczonego dla dzieci w klasach I-III pt.”Dyktanda.net”
|
|
Materiały dla ucznia i nauczyciela(zawartość wydruków wklej pod tabelą): Materiały dla ucznia są na stronie Dyktanda.net . Do materiałów dołączam jeden z przykładowych testów.
|
Paweł maył, eby św. Mikołaj pyniósł mu pieska, ale zapomniał mu o tym napisać w liście. Minęła Gwiazdka, a on czekał na odpowiednią chwilę, eby zwieyć się dziadkowi Andejowi. Wkrótce nadayła się do tego wspaniała okazja, gdy zadzwonił dziadek i zaprosił go na wieś. Wtedy pyznał się, o czym may.
Gdy do niego pyjechał na ferie, dowiedział się, e kupi mu na jesieni w schronisku pieska, jeśli wykae się odpowiedzialnością podczas opieki nad bernardynem długowłosym, który dzielnie strzee jego obejścia. Wtedy wnuczek zaczął wszystkich wypytywać, co robić, eby pies miał lśniącą sierść i jak często teba z nim chodzić do weterynaa. Później codziennie zanosił mu karmę. Szczotkował mu biało brązową sierść i biegał z nim po podwórku.
Mówił, e chciałby mieć w domu spokojnego zwieaka. Słyszał, e mopsy mają podobny charakter do bernardynów, są pyjacielskie, nie wymagają nadzwyczajnej pielęgnacji, ale teba z nimi często wychodzić na spacery, bo mają tendencję do tycia. Dziadek mówił mu, e jest wiele ras psów, a on pomoe mu wybrać milutkiego szczeniaczka.