Szkoła Podstawowa w Sędzinku

ul. Szkolna 9 64-552 Sędzinko 

tel./fax: (61) 29 18 804 

tel. kom. +48 605 834 480              

dyrektor@spsedzinko.szkolnastrona.pl

 

 

Inspektor ochrony danych -
Natalia Wielowiejska 
e-mail:  kontakt@rodo-leszno.com.pl

tel. +48 783-479-791

 

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 381924
  • Do końca roku: 230 dni
  • Do wakacji: 37 dni
1

Kartka z kalendarza

Dobre praktyki




PRZYKŁAD WYKORZYSTANIA TIK W PRACY Z UCZNIAMI




Autor/ autorzy:

Helena Sworek

Przedmiot/ rodzaj zajęć:  Edukacja Wczesnoszkolna – Polonistyczna

Klasa i etap edukacyjny: kl. 3, pierwszy etap edukacyjny

Temat lekcji: Ćwiczenia ortograficzne – pisownia wyrazów z „rz – ż”. Uczymy się ortografii z TIK.

 

Cel lekcji (wyrażony w języku ucznia): Utrwalam zasady pisowni z „rz – ż”

 

Ćwiczenie/zadanie dla uczniów:

  1. Czego nauczą się uczniowie dzięki ćwiczeniu?
  2. Krótki opis ćwiczenia z zastosowaniem TIK.
  3. Polecenie do ćwiczenia dla uczniów.

1. Uczniowie utrwalają zasady pisowni wyrazów z trudnością ortograficzną  z „rz-ż”


2. Uczniowie powtarzają zasady pisowni wyrazów z „rz-ż” (z zeszytów lub planszy), a następnie przy wykorzystaniu programu ortograficznego  Dyktanda.net uzupełniają tekst ortograficzny. Potem sprawdzają poprawność wykonania zadania. Wyrazy napisane błędnie są podkreślone czerwonym kolorem. Następnie wypisują wyrazy w których wystąpił błąd w zeszytach od edukacji polonistycznej. Potem układają i piszą z tymi wyrazami zdania. W ten sposób ćwiczą i utrwalają pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną np.: „rz-ż”.

 

3. Instrukcja wykonania zadania:

  • Uruchom komputer i przeglądarkę internetową np.: Google oraz otwórz stronę Dyktanda.net
  • Kliknij napis dyktanda i wybierz tekst z trudnością ortograficzną np.: „rz-ż”.
  • Uzupełnij wszystkie wolne luki w wyrazach
  • Sprawdź poprawność uzupełnionego tekstu
  • Wypisz wyrazy z błędami
  • Ułóż zdania z wyrazami w których popełniłeś/aś błąd
  • Jeśli chcesz wydrukować dyktanda musisz je skopiować i przenieść do programu Word

 

Uzasadnienie zastosowania TIK

(korzyści dla uczenia się uczniów; dlaczego użycie TIK jest w tym miejscu lepsze niż tradycyjne metody?)

Wykorzystania narzędzi TIK do nauki ortografii czyni ją zdecydowanie atrakcyjniejszą niż uczenie się metodami tradycyjnymi.  Motywuje i zachęca dzieci do działania i myślenia. Zauważyłam, że uczniowie popełniają mniej błędów a zarazem uczą się i bawią. Sprawia im to przyjemność.

 

 

 

Wskazówki dla naśladowców

Postaraj się często powtarzać zasady pisowni np. rz-ż z całą klasą, dopiero potem możesz ćwiczyć na komputerze. Możesz prowadzić jeszcze zajęcia ortograficzne w  wersji papierowej, wtedy uczniowie powinni korzystać ze słowniczka ortograficznego.

 

 

Sprzęti narzędzia TIK, zasoby, źródła wykorzystane do ćwiczenia/zadania dla uczniów:

Uczniowie oraz nauczyciel korzysta z programu ortograficznego przeznaczonego dla dzieci w klasach I-III pt.”Dyktanda.net” 

 

Materiały dla ucznia i nauczyciela(zawartość wydruków wklej pod tabelą):

Materiały dla ucznia są na stronie Dyktanda.net . Do materiałów dołączam jeden z przykładowych testów.

 

 

 




Paweł maył, eby św. Mikołaj pyniósł mu pieska, ale zapomniał mu o tym napisać w liście. Minęła Gwiazdka, a on czekał na odpowiednią chwilę, eby zwieyć się dziadkowi Andejowi. Wkrótce nadayła się do tego wspaniała okazja, gdy zadzwonił dziadek i zaprosił go na wieś. Wtedy pyznał się, o czym may.
 
Gdy do niego pyjechał na ferie, dowiedział się, e kupi mu na jesieni w schronisku pieska, jeśli wykae się odpowiedzialnością podczas opieki nad bernardynem długowłosym, który dzielnie strzee jego obejścia. Wtedy wnuczek zaczął wszystkich wypytywać, co robić, eby pies miał lśniącą sierść i jak często teba z nim chodzić do weterynaa. Później codziennie zanosił mu karmę. Szczotkował mu biało – brązową sierść i biegał z nim po podwórku.
 
Mówił, e chciałby mieć w domu spokojnego zwieaka. Słyszał, e mopsy mają podobny charakter do bernardynów, są pyjacielskie, nie wymagają nadzwyczajnej pielęgnacji, ale teba z nimi często wychodzić na spacery, bo mają tendencję do tycia. Dziadek mówił mu, e jest wiele ras psów, a on pomoe mu wybrać milutkiego szczeniaczka.